Bild
Nästa artikel
Premiärnerver

Premiärnerver

Projekt Önos

Äntligen dags för Önos att begå sin tävlingsdebut. Dags att summera projektet… så här långt.

När du läser det här har jag förmodligen redan kommit både sist och fastnat i sandfållan. Svenskt Sportvagnsmeeting på skånska Ring Knutstorp är en motorsportfest av ett slag som doftar av Goodwood, Targa Florio och 24 Heures du Mans. Där ska Önos, landets billigaste Miata, begå sin tävlingspremiär den andra helgen i juli, med 116 rätt vilsna hästkrafter under huven och en minst lika vilsen reporter bakom ratten som ska försöka navigera sig genom ett startfält av minst sagt rattvana svängvirtuoser. Och vägen dit, från muggig hink till stunsigt tävlingsredskap, har varit minst sagt krokig.
För varje år är det likadant. Hösten stormar in med de bästa intentioner att utföra stordåd i garaget. Sedan stannar vintern till, allting fryser till is och verksamheten går ner på ett miniumum. Inkrupen under filten och med en kopp choklad att värma sig med väntas vintern ut och inte förrän saven stiger och fåglarna pippar i trädens toppar börjar det bubbla i aktivitetstarmen. Och då är det bråttom, för tusen sinom tusen saker ska hinnas med innan domen faller hos Bilprovningens besiktningsmän. Då har hustrun redan planerat in picknickäventyr och helgresor långt bortom garagenyttans räckvidd.
Den gångna vintern var sannerligen inget undantag. Önos föll i min vård under sensommaren och när den intentionsintensiva höstsäsongen knackade på dörren skulle det spikas ihop en racerbil av vraket. Utgångsmaterialet lämnade en del övrigt att önska, stötdämparna hade lämnat jordelivet och Önos simmade omkring som sås på vägen. Däcken kom från helvetets bakelitfabriker och i Automobils A-sprint noterades ett av de sämsta resultaten någonsin. Men det bekom mig egentligen inte, allt dåligt kött skulle ändå bort och ersättas av mer svängvänliga komponenter och karossen, den del som var viktigast i hela bygget, var rimligt rak och rostfri. Och styrningen, den var lika gudomlig som alltid.


Men vintern kom och med den både filt och varm choklad. Utanför fönstret stod Bore vakt och vägrade släppa ut mig. Från soffvärmen kunde jag beställa bitar hos internetbutikernas virtuella hyllor och många timmar spenderades med kreditkortet i hand. Men skruva? Nej. Långsamt, och med vänsterhanden, fann en ny stol sin plats i bilen och senare, med benäget bistånd från vänkretsen, fastnade också en störtbåge i Önosplåten. Men när våren kom och fåglarna började pippa igen var bilen långt från klar. Arrgh!
Räddningen blev ett telefonsamtal till Anders. Han jobbar som lärare på stfg, Stockholms Transport- och Fordonstekniska Gymnasium. Motvilligt accepterade han uppdraget att skruva ihop det jag själv inte mäktat med. Alla kassar och kartonger med mödosamt internetköpta delar packades in i Önos som sedan kördes till skolan. Så knackade han ihop det som behövdes, kvickt som blixten.

Förvandlingen var total. Önos var en helt annan bil, rörde sig med en bestämdhet jag inte alls kände igen. Den gick som en gokart, eller rättare sagt, en hyrkart. Instyrningen var flera dimensioner fastare och kurvor blev med ens snörräta i stället för att som tidigare ha utgjort direkt utlösande faktorer för sjösjuka. Men någon mer motoreffekt fanns inte att finna, ens efter en topplocksrenovering som blev följden av ett läckande värmepaket (don’t ask!).
Efter det har det mest varit fråga om finjusteringar. Bågen målades, reglementesvänliga bogseröglor monterades och dekaler med startnummer klistrades fast på dörrarna.
Och för att kunna tävla krävdes en finkänslig navigering genom anmälningshelvetet. Serieanmälan, vagndek-laration och tävlingsanmälan skickades in, släp bokades och en hjälm som passar Svenska Bilsportförbundets nya småsnåriga reglemente beställdes. Sedan krävs också depåutrustning, för utan brandsläckare, absorberingsmedel och en presenning att ställa bilen på släpps man inte in i depån. Plånboken kippade efter likvida medel.
Sedan var det dags för vagnboksbesiktning, ett krav för att få lov att tävla med bilen. Besiktningsmannen hade inte mycket att anmärka på, annat än att det kunde vara bra om jag faktiskt skruvade fast bågen i bilen i stället för att bara ställa den på de ditsvetsade förstärkningsplattorna i karossen. Klantarsligt av mig!
Med skruvarna åtdragna tog jag Önos till Lunda Flygfält för A-sprintigt utvärderande. Resultatet av mina mödor, eller egentligen Anders mödor, måste ju mätas i hårda siffror.
Och siffrorna talte…
Visst var Önos alldeles underbar, direkt och delikat. Med telepatisk instyrning stunsade den sig in i konbanan – bara för att direkt bråka sig ut i spenaten. Jaha? Vända lades på vända i en evig gränsbalans som varje gång resulterade i samma sak: en bakvagn som till slut tröttnade på att dansa runt fåniga plastkoner, släppte tömmarna och gav sig av i en helt annan riktning än bilen i jakt på någonting roligare att sysselsätta sig med. Nu var det väl inget problem att bryskt tillrättavisa den och hitta tillbaka till rätt spår, men det gick inte att hitta någon rytm i körningen och däcken kom aldrig upp i någon arbetstemperatur att tala om.
A-sprinttiden blev en besvikelse, det går inte att beskriva på något mildare sätt. Önos var förvisso hela fem sekunder snabbare än i höstas, en evighet i A-sprintsammanhang, ändå var den inte snabbare än en Saab – även om den utförde sitt arbete på ett diametralt annorlunda sätt.
Nu smids nya planer, i elfte timmen. Kanske lite toe-in på bakhjulen? Och mer luft i bakdäcken? En ny, biffigare krängningshämmare till framvagnen är åtminstone beställd, för originalpinnen lär inte göra mycket varken till eller från och med den kanske lite mer last kan läggas över på framhjulen och göra livet för bakvagnen lite lättare.
Sedan är det bara tävlingsdebuten som återstår, där en vilsen reporter ska navigera sig genom ett gasvant startfält som i skrivande stund tycks slå alla rekord i antal deltagare. Måtte jag bara hitta runt utan att hamna i sandfållan. Håll tummarna för mig!

HJUL
Fälgar 7x15 tum Inter Action
Däck Michelin Sport Cup 205/50-15
Vi köpte hos www.skanstullsdack.se

STÖRTBÅGE
Båge enligt SBF:s reglemente. Vi köpte hos Competition Cars, 046-14 82 85

STOL OCH BÄLTE
Sparco Sprint rörramsstol, FIA-godkänd.
Sparco sexpunktsbälte. Vi köpte hos
www.forsman-motor.se

FJÄDRAR OCH STÖTDÄMPARE
Gula Koni samt Öhlinsfjädrar, drygt 300% hårdare än original. Vi köpte begagnat.

KRÄNGNINGSHÄMMARE
Jackson Racing krängningshämmare fram och bak. Vi köpte från www.ilmotorsport.de

BUSSNINGAR
Bärarmsbussningar i polyuretan från Energy Suspension. Vi köpte hos www.949racing.com

BOGSERÖGLOR
Tillverkade av en bogserstropp från Jula.
Vi köpte från www.jula.se

HUVUDSTRÖMBRYTARE
Sexpolig huvudströmbrytare och utlösningswire. Vi köpte hos www.rallyimport.se

BROMSAR
Belägg från Carbotech, stålomspunna bromsslangar från StopTech och bromsvätska från PFC. Vi köpte hos www.peansweden.se

PERSONLIG UTRUSTNING
Overall, underkläder, skor och handskar är gammalt gods, en ny hjälm är beställd från www.simpsonshop.se

Kostnad för bilkonvertering, komponenter

Inköp av bil    21 500  
Störtbåge    4 000  
Stol    1 970  
Bälte    2 750  
Bogseröglor    199  
Huvudströmbrytare mm    427
Bromsbelägg    2 670
Bromsslangar    750  
Bromsvätska    500  
Bussningar    2 000  
Fjädrar, stöt-
dämpare    2 300  
Krängningshämmare    2 062
Fälgar    3 800  
Däck    8 108  
Hardtop    4 500  
Styrleder    1 326  
Startnummerdekaler    300  
Färg, fästelement, dekaler etc    826  
Vagnbok    2 100  
Summa     62 088

Kostnad för service och reparationer

Service, rep    ca 21 031

Kostnad för tävlingsanmälningar

Brandsläckare    1 286  
Presenning    281  
Absorberingsmedel    231  
Serieanmälan    600  
Anmälan SSM    2 500  
Summa     4 898
 

A-testresultat

Acceleration
0 – 100 km/h    10,5 s
0 – 160 km/h    30,5 s
0 – 200 km/h    Skämtar du?

Kurvtest
Direktstyrdhet    39 grader
Understyrningsgrad    7 grader
Max hastighet    83 km/h
Max sidoacceleration    1,05 g

A-sprint    57,4 s

Taggar: Projekt, Hem, Mazda MX-5

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.