Önos genomgår ett A-test!
Det är dags för Önos att utsättas för ett A-test. Ganska snabbt klarnar behovet av flera uppgraderingar.
En sommar i mitten av nittiotalet var jag i Malaysia, ett land som balanserar på jordglobens ekvator. Min bror bodde där under en period och han visade ett fantastiskt land med okuvlig framtidstro, en tigerekonomi där ingenting kunde hindra utvecklingen.
Så var det på den tiden, innan Asienkrisen slog till och gav bankerna en svidande tankeställare. Världens högsta hus, Petronas Twin Towers, höll på att färdigställas och byggkranarna syntes över hela huvudstaden Kuala Lumpur. Maten smakade allra bäst på gatan, där en middag komplett med färskpressad fruktjuice kostade fyra kronor i något av alla de miljoner matstånd som stod på trottoarerna.
Det var också i Malaysia som jag begick min högerstyrningspremiär. Min brors bil var en Proton, egentligen en nödtorftigt uppsminkad Mitsubishi Lancer från mitten av åttiotalet. I tropiska länder, där temperaturen sällan sjunker under trettio grader, behövs inga värmepaket. Allt som fanns var ett vred för fläkten och en knapp för den absolut nödvändiga luftkonditioneringen och den bilen åkte vi runt landet med.
Redan den första metern höll det på att gå illa. Jag klev in, startade motorn, lade i ettan med vänsterhanden och drog i väg – på fel sida om vägen! Visst ja, Malaysia har vänstertrafik.
Sedan dess har rader av högerstyrda bilar passerat mina händer, mest hyrburkar på de brittiska öarna men också en och annan bil i länder med civiliserat trafiksystem. Skillnaden mot att köra en bil med ratten på rätt sida är, när allting kommer omkring, försvinnande liten. För mig var det inte konstigare att köpa högerstyrt än att knyta skosnören. Lite komplicerat i början, men man lär sig snabbt.
Men vänkretsen tittade på mig som om jag kom från månen. Ser man något? Krockar man ofta? Hur växlar man? Sitter pedalerna i omvänd ordning? Vad händer om man vrider på ratten?
Lugn, vänner, vilken sida ratten sitter på spelar ingen roll. Växellådan bryr sig inte om ifall den som växlar sitter till höger eller vänster om spaken, H-mönstret är precis det samma. Pedalerna är sorterade enligt samma mönster, med gaspedal till höger och kopplingspedal till vänster. Och man ser alldeles utmärkt, tack så mycket!
Men det finns en detalj som skiljer och den bryter upp så starkt invanda mönster att den nästan gör det omöjligt att köra. Vad? Jo, blinkersspaken!
Av någon anledning manövreras körriktningsvisaren med spaken till höger om ratten och med pinnen till vänster styr man vindrutetorkarna. Det får till följd att varje gång jag ska svänga fladdrar vindrutetorkarna till och börjar det regna signalerar jag högersväng. Ofelbart!
Det är märkligt hur reflexmässigt man kör bil. Beteendet bakom ratten är automatiserat och att försöka tänka är inte att tänka på. Tillvänjningen går snabbt, efter några kilometer i Roadstern har ryggmärgen växlat mönster och blinkersspakandet fungerar igen, ända tills jag byter bil. Då faller kroppens funktioner ihop igen, vindrutetorkarna vaknar när det ska svängas och ibland försöker jag byta växel någonstans nere i dörrfickan.
Kanske var det för mina egna defekta reflexer jag våndades mest när det var dags att väga och mäta Önos kompetens på flygfältet. Kanske var det för hur hårt den stackars bilen skulle falla igenom i testmomenten. Det svider ju extra hårt när det är den egna bilköparförmågan som ställs på prov.
Och svida skulle det göra. Att det tog en oändlighet att ta sig från den ena änden av asfaltsplätten till den andra var väl väntat och under accelerationsproverna hann jag sitta och fundera på livets försyndelser och premiepensionen.
Men när det var dags för kurvtest började jag på allvar fundera över vad jag givit mig in på. Inte för att det skulle vara något fel på styrningen, nej, den är bilvärldens bästa: välutväxlad, fingertoppslätt och fullkomligt översvämmad av asfaltskommunikation. Däremot var väggreppet under all kritik. Stötdämparna var så tvärslut som någonting kan vara och däckens egenskaper direkt livsfarliga. Lutningsvinkeln var också av det stormigare slaget. Sakta byggdes en alltmer påtaglig understyrning upp, ända tills det släppte tvärt – där bak!
Så vad jag än gjorde gick det åt pipan. Gasade jag släppte bakvagnen. Bromsade jag släppte bakvagnen. Höll jag jämn gas släppte bakvagnen. Ställde jag bilen, drog åt handbromsen och gick därifrån släppte bakvagnen.
Den initiala nervositeten hade övergått i ett välsträngat nervdaller när jag skulle pressa fram en anständig tid i A-sprinten. Det gick naturligtvis åt pipan redan i första kurvan.
Efter några spektakulärt rykande rundor började jag förstå vilken teknik som krävdes. Med ratten i ett delikat tekoppsgrepp började det fungera, med så små rörelser som möjligt för att inte välta omkull den lilla ömtåliga balans som fanns. I långa mjuka gungningar seglade vi fram genom konraden, ständigt på randen till kollaps. Tiduret tycktes fnissa åt mig när jag vaggade i mål och facit blev inte vackert.
Så vadå? Nu ska det bli rättning i ledet, allt dåligt kött ska bort och nya friska bitar ska ge Önos nytt liv som busåkarbil. Då ska vi se, var beställer jag lämpligast stötdämpare, fälgar, däck, stolar, båge…
A-testresultat:
0-100: 10,6 s
0-160: 36,3 s
0-200: Nä.
Direktstyrdhet: 38 grader
Understyrningsgrad: 7 grader
Max sidoacceleration: 0,93 g
Max hastighet: 77 km/h
A-sprint. 62,2 s!
Kommentar:
* Däck T400 fram, T10^9 bak… ger konstig balans – släpper bak först.
* Stötdämparna direkt odugliga.
Kommentarer
Daniel säger att jag måste kommentera här så att redaktionen förstår hur viktig Önos är och att tidningen genast bör lägga mer resurser på projektet.
Nu hoppas jag på Champagnemutor från Daniel!
Jag hoppas att projektet påskyndas så att vi kan läsa om det i ett tjockt sommarnummer om hur Önos beter sig bättre i A-testet en kylig aprildag. Har man inte råd med ett plåttak ska man lida :)
//steffe
Stolt sponsor av Önos
Nästan granne med redaktionen på
www.stallmastaregarden.se
Otroligt viktigt att all energi och möda läggs på detta, Jag tycker det skulle få en central roll i Sverige över lag och föreslår att fortsatta reparationer och förbättringar sker från ett av NKs skyltfönster där bilen placeras så man på bästa plats kan följa framskridandet.
(Och så jag kan fortsätta låna den ordinarie garageplatsen för mina motorkonverteringar)
//Magnus
Förlåt, jag menar förstås att det är mycket intressant att läsa om hur man med enkla medel och små pengar bygger sig en duglig banräser.
Ikväll ska förlänga min prenumeration med ett år till. (samt de två jag gav bort i julklapp förra året)
Varför ska man ha så bråttom med att köra runt tillbaka dit man började? Egentligen?
Just det, nu kom jag ihåg! Det är ju skitkul!!
Rocka stenhårt!
-> redaktionen: Ös stålar på projektet!
->Daniel: Mutor mottages tacksamt.
Sätt V8 i den!
Need I say more?
Se till att bågen blir tillräckligt bred för att kunna fästa stödhjulen!
Se till att bågen har bra kamerafästen, så vi får se mer balla bilder! :)
Kul projekt som absolut inte får gå i stå!
Se nu till att ta sats ordentligt så att reporter Östlund med en fet powerslide ut ur garagemörkret hamnar på banorna i sommar. Inga resurser får sparas.
F.ö borde nog Östlund förses med en rejäl löneförhöjning och i skrivbordslådan en diskret daglig dos daggfrisk champagne som kreativt bränsle. Så det så!
Om du saknar utvecklingstips så kommer ett här:
Du ska naturligtvis ökenanpassa Önos, med dubbelmontage på bakhjulen. Precis som Jeremy Clarkson gjorde i Top Gears Julspecial.
Fram för fler "nuftiga", vettigt prissatta sportvagnar i Automobil!
/Jörgen
Mycket intressant projekt, jag ser fram mot att få läsa om hur Daniel transformerar denna till en fullfjädrad frisörskeräser.
Hhaaha Danjel står på deket!! Dä ä rolit!
Stackars den Konrad (av tydligen flera valbara) som du "seglade fram" genom! :-(
Överlevde Konrad och hur mår han isåfall nu?
Konrad mår inte så bra, men det är rätt åt honom. Konrad är en uppstudsig typ, som allt för gärna ställer sig i vägen när jag ska köra på flygfält.
Jag tror att Konrad i detta nu sitter och huttrar längst ner i garagets mörkaste grottnivåer och funderar över sina synder.
Jag har lite svårt att släppa det här med framtiden. När väl Önos förvandlats till en vinnare som spöat Konrad; När alla hårfrisörskegener tvättats bort; När han AMS-Per fått sitt...
Elönos, Önosel... Smaka på det. Elkonvertering, det vore något det! Och platsen för bilfoto, Ellös så klart.
Jag har ju förstått att Calle gillar det där med elbilar nå't alldeles extra. ;)
Önos, hur vi ska få snabbare frisörskor i Sverige.
Låt oss sen se den i ett multitest där den får bekänna färg mot sina konkurenter i hårfrisörske klassen.
Mycket trevligt projekt du startat! Se till att kämpa på nu så vi får nåt att läsa om...
BTW hur mycket tar du för en klippning? ;-)
非常に光栄氏 Kraniel。
私は非常に、誰かが本当にその極限には、この素晴らしい車を取っている見て嬉しく思います。またはハードへ行っていない。私はあなたのすべての競馬場で最高のを願っています。
Thank you!
***
Red anm:
Google översätter med följande:
"His great honor Kraniel.
I am very, very extreme that someone is glad to see this great car is taking. Go hard or not. I wish all the best for your racetrack.
Thank you"
Fler frisöskebilar åt folket!
Kanske dags för den ultimata Frisörskeutmaningen?
Önos vs Audi TT vs Pegga 207 CC?
TT´n Fritz hälsar :-)
Ang. den bakframma blinkerspaken.
Jag har två bilar. Båda vänsterstyrda. På den ena ska man dra vindrutetorkarspaken nedåt för att dra igång den. På den andra tvärtom. Vilken som gör vilket har jag ingen aning om. Och på fjärrlåsnycklarna har man omvänd plats på lås och lås uppknappar.
Tror ni jag någonsin lyckas göra rätt i någon av bilarna trots 50% chans. Näää. Mutter mutter...
Ja! Projekt av den här typen ger mersmak. För visst sitter man och dreglar/suckar längtansfullt över de senaste hingstarna och tjurarna från Italien, men för de flesta av oss läsare är och förblir de med största sannolikhet inget mer än ögongodis och önskedrömsmaterial. En liten nätt frisörskebil att ratta runt Ringen, däremot, det är ju faktiskt nästan görbart för var man (eller kvinna).
Mer sånt!
Nu bör det ha hänt grejer med båge och annat, olidlig väntan på resultat, hinner det komma med i nästa nummer eller blir det till nr3 tvåtusenelva.
Önos del 3 kommer i Automobil 2.11, ute i butik den 8 februari. Svetsbild utlovas!