Bild
Nästa artikel
Honda CR-Z en udda fågel

Honda CR-Z en udda fågel

Provkörningar

Med CR-Z presenterar Honda den första sportcoupén med hybridteknik. En intressant nisch eller svaret på en fråga ingen ställt?

Honda öppnar en helt ny nisch med CR-Z, en sportkupé i småbilsstorlek med hybridteknik och låga utsläpp av koldioxid. Enligt bolaget ska bilen locka två typer av kunder, dels unga människor med intresse för sportig körning, dels teknik och designintresserade femtioplussare som vill ha en ärtig andrabil.

Hybridsystemet är enkelt. Bensinmotorn och den manuella lådan får helt enkelt lite hjälp av en lövtunn motor/generatorenhet placerad mellan motor och växellåda. CR-Z går alltså aldrig på ren eldrift.

Bilen går hyggligt tyst på de jämna vägarna nära provkörningsorten Amsterdam, men däckbullret blir påtagligt så fort man kör på grövre underlag. Motorn känns precis lika seg, surrig och oinspirerande som den 1,6-litersspis du får i vilken budgethyrbil som helst - man känner heller aldrig hur hybridtekniken arbetar. Vägegenskaperna är att betrakta som trygga snarare än busiga.

Hela provkörningen finns att läsa i Automobil 6.10 - ute i tidningshyllorna den 15 juni.

Honda CR-Z en udda fågel
Honda CR-Z en udda fågel

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.