Bild
Nästa artikel

Smite drar 0,15 liter milen. Framtidens bil?

NYHET

Det stockholmsbaserade företaget Vehiconomics lanserar Smite - framtidens storstadsbil?

- Egentligen är det enkelt. Fordon måste vara lätta för att fungera i ett modernt stadssamhälle, säger Håkan G. Lutz, grundare av Vehiconomics i ett färskt pressmeddelande.

Samtidigt så säger han att Smite egentligen inte är en bil, då den har väldigt få gemensamma nämnare med "den vanliga bilen", utöver att den tar oss från ett ställe till ett annat.

Karossen är superlätt och tillverkad av okrossbar termoplast. Två alternativ finns, där det ena drivs av en elmotor som klarar 80 km på en laddning. Alternativ två drivs av en bensinmotor, vilket förflyttar den lilla strömlinjeformade karossen längre än 60 km på en liter bensin. Maxhastigheten ligger på 90 km/h och yttermåtten är tajta; Smite är bara 2,8 meter lång och 1,3 meter bred.

Ingen av grundarna av företaget kommer från fordonsindustrin, vilket enligt dem själva gjort att man varit befriad från de traditioner och normer som är förhärskade inom sektorn.

Lansering av Smite kommer att ske under 2010

Du som vill veta mer om Smite klickar här!
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Stefan
2010-02-19 01:24

när ni konstruerat detta "fordon" hur har ni då arbetat kring frågorna runt värme/ventilation, belysning, antispinn, antisladd, osv?, vilka möjligheter finns vad gäller lastkapacitet/förmåga? mm.
har ni utfört några krock tester? vilka svar har ni fått? testar ni enligt euro-n cap standard? (vilket omdömme har ni fått)
jag kan inte ens se att den har vindrutetorkare vilket är ett krav om du har vindruta! det skulle säkert påverka både vikt och luftmotstånd, och därmed bränsleförbrukning.

allt handlar inte om bränsleförbrukning och miljö, det ska också vara ett användbart alternativ.

som moped javisst men inte som ett riktigt alternativ till bil/mc, där är det långt kvar!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.