Bild
Nästa artikelFioravanti-studie på framtidens Formel 1
Publicerad 4 mars 2009
GENÈVE 2009
Fioravanti premiärvisar F1-prototyp på mässan i Genève.
Fokus har sedan grundandet av företaget legat på transportindustrin, även om Fioravanti mest är känt för sin asieninspirerade arkitektur.
Nu spinner man vidare på finanskrisen och presenterar ett ekonomiskt F1-koncept, utvecklat för att stärka banden mellan produktions- och tävlingsbilar.
Modellen, döpt till LF1, är designad efter spekulationerna kring överladdning och 1,8 liters slagvolym samt framtagen för att vara så billig som möjligt att tillverka.
Hjulen är 18 tum i diameter, för att enklare kunna överföra erfarenheter från tävlingsbanan till vardagsbilar, och bromssystemet är i det närmaste identiskt med dem som används för dagens sportbilar.
Designen är framtagen för att minimera turbulens och maximera marktryck. Vingar och spoilers är integrerade i karossen, något som ställt höga krav på design och utvecklingsteam.
Om stilstudien kommer att bli verklighet är osäkert. Tanken är dock intressant.
Du som vill veta mer om Fioravanti kan gå in på www.fioravanti.it.
Nu spinner man vidare på finanskrisen och presenterar ett ekonomiskt F1-koncept, utvecklat för att stärka banden mellan produktions- och tävlingsbilar.
Modellen, döpt till LF1, är designad efter spekulationerna kring överladdning och 1,8 liters slagvolym samt framtagen för att vara så billig som möjligt att tillverka.
Hjulen är 18 tum i diameter, för att enklare kunna överföra erfarenheter från tävlingsbanan till vardagsbilar, och bromssystemet är i det närmaste identiskt med dem som används för dagens sportbilar.
Designen är framtagen för att minimera turbulens och maximera marktryck. Vingar och spoilers är integrerade i karossen, något som ställt höga krav på design och utvecklingsteam.
Om stilstudien kommer att bli verklighet är osäkert. Tanken är dock intressant.
Du som vill veta mer om Fioravanti kan gå in på www.fioravanti.it.