Bild
Nästa artikelAudis varumärke e-tron krymper för var dag
Publicerad 4 mars 2010
GENÈVE 2010
Audi e-tron har blivit mindre för varje bilsalong som gått. Nu har det som började med ett koncept baserat på R8 bantats ner till miniformat. Audi A1 har således fått sällskap av den minsta hittills i Audis miljösatsning.
Den största nyheten för Audi på årets Genève-salong är utan tvivel Audi A1, vilket presenterades av Justin Timberlake i tisdags. Många blev dock överraskade när elversionen av småbilen dök upp.
Karossformerna och inredningen går igen, släktdragen är lika, men till skillnad från sin förbränningsmotordrivna kusin drivs A1 e-tron av en elmotor som lämnar 67 hk. Maxeffekten kan dock ökas till 102 hk under kortare perioder.
Räckvidden är 50 km på full laddning och batterierna är placerade i det dubbelbottnade golvet. Att nå full laddning tar cirka tre timmar om bilen är kopplad till ett 380-voltsuttag.
I bagageutrymmet finner vi dock det mest intressanta. Där har ingenjörerna valt att placera en wankelmotor på 254 kubik. Motorn fungerar inte bara som drivkälla utan även som laddande enhet. Enligt Audi själva är den så tyst att den inte märks under färd och vibrationerna skall vara i princip obefintliga.
Skulle du köra enbart med wankelmotorn kommer du totalt 250 km. Bensintanken är på 12 liter. Från noll till 100km/h tar du dig på 10,2 sekuder och toppfarten ligger på 130 km/h.
Om elmotorn arbetar tillsammans med wankelmotorn är förbrukningen 0,19 liter per mil med ett CO2-utsläpp på 45 g/km.
Karossformerna och inredningen går igen, släktdragen är lika, men till skillnad från sin förbränningsmotordrivna kusin drivs A1 e-tron av en elmotor som lämnar 67 hk. Maxeffekten kan dock ökas till 102 hk under kortare perioder.
Räckvidden är 50 km på full laddning och batterierna är placerade i det dubbelbottnade golvet. Att nå full laddning tar cirka tre timmar om bilen är kopplad till ett 380-voltsuttag.
I bagageutrymmet finner vi dock det mest intressanta. Där har ingenjörerna valt att placera en wankelmotor på 254 kubik. Motorn fungerar inte bara som drivkälla utan även som laddande enhet. Enligt Audi själva är den så tyst att den inte märks under färd och vibrationerna skall vara i princip obefintliga.
Skulle du köra enbart med wankelmotorn kommer du totalt 250 km. Bensintanken är på 12 liter. Från noll till 100km/h tar du dig på 10,2 sekuder och toppfarten ligger på 130 km/h.
Om elmotorn arbetar tillsammans med wankelmotorn är förbrukningen 0,19 liter per mil med ett CO2-utsläpp på 45 g/km.