Familjelycka i expressfart
Jesper har avverkat många bilar med hög körglädjepotential, men i den snabba familjekombin trivs han bäst.
Jag hade länge
ett passionerat förhållande till Alfa Romeo, körde bland annat Alfa 33 (två stycken) och Alfa 75 3,0 V6. Underbara bilar - i synnerhet V6-motorn kan jag ännu känna saknad efter.
Som familjebilar har de dock sina klara begränsningar, så när vi fick vår första son köpte vi en Ford Focus kombi. Det låter inte som någon spännande bil, men köregenskaperna är klart över snittet i Golfklassen (vilket ju biltesterna rapporterade samstämmigt om när Focus kom). Jag undrar om nya Focus lever upp den till den gamla modellens pigghet. Det enda som saknades var lite mera motor.
Mera motor fick vi med råge när Forden byttes mot en Saab 9-5 Aero SportCombi för två och ett halvt år sedan.
Att det blev en
Saab 9-5 Aero handlar faktiskt främst om att vi ville ha en säker bil. Vad skulle man välja? Mercedes går bort på grund av allehanda rost- och elproblem. Då återstår för min del Saab, Audi och Volvo. Audi var inte heller aktuellt eftersom servicen inte är så bra i Uppsala.
Efter att vi hade kikat på en Volvo V 70 tyckte min andra hälft att Saab var mer lättkörd än Volvo. För min del handlade valet främst om att Saaben är snyggare än Volvo.
Efter att ha skannat marknaden i några månader hittade jag en chilliröd 9-5 årsmodell 2003 med Pilotpaket och annan rolig extrautrustning och 2400 mil på mätaren för 259 000 kr. Jag hade kommit fram till att en Aero Prismässigt kostar ca 50 000 mer än en vanlig 9-5 och jag har en förhoppning om att prisskillnaden också ska bestå.
Jag har inte kollat
vad bilen är värd idag, men den har säkert sjunkit mer än jag kalkylerat med från början. Att det blev en automat är mer slump eftersom de flesta som köper ny Aero verkar beställa automatlåda. Nu är inte det någon direkt katastrof eftersom automatlådan harmonierar utmärkt med motorns karaktär.
Nackdelen med automat utöver bensinhungern är att man inte får den omedelbara gasresponsen som jag tycker karaktäriserar en körglad bil. Bilen är mycket bekväm och tyst och en fantastisk långfärdsbil. Den har en ganska låg midjelinje vilket underlättar för barnen att se ut.
När vi sålde Focusen vid 6 000 mil var den i ett mycket sämre skick än Saaben är idag efter 6000 mil. Inredningen var sliten och rosten väl etablerad.
Aeron har inte haft
några mekaniska problem utöver en trasig låsmotor till bakluckan. Däremot har haft lite otur då vi har drabbats av tre parkeringsskador. Blir spännande att granska den nya lackeringen när det blir dags för en omgång vax. *