Nya Porsche Boxster med lyckade linjer
Porsche ska över 200 000 bilar år 2018 men en ny instegsmodell skjuts upp.
Tredje generationens Porsche Boxster ser ut som en riktig skönhet på releasebilderna. Övertonerna av knubbighet är borta, till förmån för en slankare och mer ledig linjeföring överlag och i förhållandet front/vindruteplacering i synnerhet. På karossidorna finns luftintag som för tankarna till dem på Porsche 918.
Motorerna är fortfarande mittmonterade boxersexor, på 2,7 liter och 265 hk i Boxster och på 3,4 liter och 315 hk i Boxster S. Båda versionerna har förbättrad bränsleekonomi, ca 15 procent, samtidigt som de ger snabbare acceleration. Manuell sexväxlad låda är standard (ingen sjuväxlad som i 911 alltså), medan den sjuväxlade PDK-lådan med dubbelkoppling kostar extra.
Uppgifterna om nya Boxster är ännu ganska knapphändiga, men i en intervju med tyska Wirtschaftswoche den 15 januari röjde Porsches vd Matthias Mueller en del intressanta nyheter.
Under 2011 byggdes 118 667 Porsche, en siffra som planeras att stiga till "över 200 000" år 2018. Det ska delvis ske tack vare den Audi Q5-baserade mellanstora SUV-modellen Cayun som debuterar 2013. Minst 50 000 exemplar per år ska den svara för.
Den tidigare omtalade "instegssportbilen" från Porsche, ett slags modern upplaga av 1950-talets Porsche 550 Spyder, lär dock få vänta längre än väntat. Tidigt förra året sade Mueller att en sådan kunde debutera 2014.
Nu menar Porsches vd att det kan finnas en risk att en sådan modell kan "vattna ur varumärket" och därför får vänta med lansering tills det kommer "en ny generation Porscheköpare". När nu något sådant sker?
Klart är i alla fall att Porsche planerar en renodlad sportbil som ska ta plats ovanför den klassiska 911. Nya modellen ska kosta 3-4 miljoner kronor, att jämföra med ca 2,5 miljoner för en 911 GT2 och ca 7,5 miljoner för den annalkande Porsche 918 Spyder. Allt enligt amerikanska bilsajten autonews.com, webbplats för amerikanska branschtidningen Automotive News.
Kommentarer
Snyggaste Boxtern så här långt! Nu är det bara att med spänning vänta på nya Cayman.
Ser härligt kaxig ut. Den har verkligen kommit långt från första generationen, det var en.. mjäkig och trist bil. Om man inte jobbade som frisör eller mäklare.
Kul att bilen får ett mer eget utseende, det är ju trots allt en egen modell och inte en mini-Carrera med alla komplex som många pådyvlat den.
Men den styvmoderliga behandlingen och tillmälen som frisörbil får ju såklart Porsche själva ta på sig, eftersom man valde att ge den ett utseende och en prislapp som genast för tankarna till att det just är ett budgetalternativ till Carrera - klumpigt.
Ferrari tex har inte alls samma ångest när en ny modell presenteras och förhoppningsvis vågar Porsche ge bilen en motor som matchar chassit - varför inte Carreras 4.0 RS-motor..
Fotfarande Fattigmans 911
Fortfarand anus-avgasrör. Förstår inte vad som är så sportigt med att ha utblåsen i mitten. Ser ju bara fruktansvärt fult ut.