Bild
Nästa artikel

Porsche 911 äntligen officiell

PREMIÄR

Nu har Porsche släppt sina bilder och information om nya Porsche 911 Carrera, generation 991. Är det en snygg 48-åring?

Formen är omisskännligen Porsche 911 Carrera. Veteranen fyller 48 år när den nu presenteras i en helt ny generation. Proportionerna känns bekanta men generation 991 har 100 mm längre axelavstånd än föregångaren. Samtidigt har höjden minskat och för den som önskar bjuds fälgar så stora som 20 tum.

Bland designskillnaderna märks bland annat flyttade backspeglar. Dessa sitter numera på dörrarna istället för som tidigare i ”sidofönstertriangeln”. Detta ger i kombination med bredare spårvid fram ett intryck av just bredd.  

Karossen är utförd i stål och aluminium, med en dominans av aluminium. Det gör bilen 45 kg lättare än jämförbar version av föregångaren.

I kupén är det totalförändring, men med bibehållna element. Tändningslåset sitter kvar på vänster sida om ratten och det är fortfarande fem instrumenttavlor framför föraren. Den högre  mittkonsolen har dock hämtat inspiration från Carrera GT, enligt Porsche. Höjden gör att växelspaken kommer närmare ratten, vilket sägs vara sportigt.

De två boxermotorerna har fått sänkt förbrukning, upp till 16 procent mindre törst än föregångaren. Detta kommer från bland annat elektromekanisk styrning, stopp/start-system och världens första sjuväxlade manuella växellåda. Ska bli mycket intressant att testa!


Carrera har 3,4-litersmotor på 350 hk. Med automatlådan PDK är förbrukningen endast 8,2 l/100 km. Det ger 194 g CO2 per kilometer, vilket gör detta till Porsches första modell under 200-strecket.

Carrera S har 3,8-litersmotor på 400 hk och sörplar 8,7 l/100 km (205 g CO/km).

Prestandan finns kvar ändå. Carrera S med PDK gör 0-100 km/h på 4,3 sekunder eller 4,1 sekunder om Sport Plus-knappen tillhörande Sport Chrono-paketet trycks in. Motsvarande siffror för Carrera är 4,6 och 4,4 sekunder.

Bland nya systemen märks Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) som är aktiv krängningshämning.  Detta ser till att hjulen alltid har optimal vinkel mot underlaget och ökar således kurvhastigheten. Någon information om toppfart finns för övrigt inte ännu.

Nya 911 får publik premiär på bilsalongen i Frankfurt i mitten av september. Försäljningen börjar den 3 december, order kan tecknas från den 1 september.  De tyska priserna är 88 038 euro för Carrera respektive 102 436 euro för Carrera S. 

Kommentarer

#1
Lassepass
2011-08-24 10:20

Riktigt snygg - vill ha! Ganska stora designändringar för att vara Porsche. Det pressar nog ner priserna på "gamla karossen" dvs 2-3 år gamla elvor" Fyndläge!!

#2
Sanjay
2013-11-20 12:26

Peter the price is actually in the artcile above the photos. Perhaps not so easy to see? Anyway Alfred is asking Euros 40K but I guess he might negotiate you can email him by clicking on the link just below the price above. It is a slightly convoluted arrangement because it is his business email. You will get an automated reply immediately, then he will contact you back shortly after. If you put a phone number in, he'll ring you I am sure.I wish I had the dosh it would be in my garage by now!! Richard

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.