Sitt Fint!
Den broderade sanningen om ett kuddkrig med virkade inslag.
För min del hade Porschen klarat sig bra utan virkade inslag, prydnadskuddar är inte det första tillbehör man tänker på i en 911. Men om kudden med virkat överdrag i groteska 1970-talskulörer används som utpressning och en resa till kontinenten står på spel - då hade även en bollfranslampa kunnat slinka med.
Stolars bekvämlighet
är en gång för alla något för varje ändalykt att bedöma, men jag kan med handen på hjärtat säga att stolarna i min 911 definitivt kvalar in på fem i topp-listan bland alla bilar jag kört. Sätena i moderna Porsche-bilar är snarlika till utseendet men rena pinnstolarna i jämförelse.
På annan plats i den här tidningen utnämner vi komfortfåtöljerna i BMW 7-serie till de kanske allra bästa i världen, inte minst eftersom justeringsmöjligheterna är närapå oändliga. I en 911 från 1986 finns inte så mycket att justera (inte i en 911 från 2005 heller…), även om separat och elektrisk höjdinställning för fram- och bakdel av stolen måste ha varit åtminstone lite exklusivt för 20 år sedan.
Framför allt finns inget justerbart svankstöd och det är där den virkade, mörkgröna kudden kommer in i bilden. Min fästmö är rak i ryggen och har som vana att skruva upp svankstödet maximalt i alla bilar. Min egen aningen hopsjunkna gestalt skulle kanske må bra av en rejäl tryckare i ryggslutet - »sträck på dig, mosboll!« - men skönt vore det inte.
Jag sitter helt enkelt så bra det bara går, även om Jonas Jarlmark hävdar att jag borde ha en rattstångsförlängare. Stoppningen i sitsen är alldeles lagom hård och ryggstödet perfekt kupat. Nackstöden är syndigt bekväma att luta knoppen mot.
Men det bästa av allt är nog ändå sidostöden.
Min bil har sportstolar - tillval då liksom nu - med rejäla "putor" som effektivt kommer att skvallra den dag bilringarna växt sig alltför stora.
Sportstolarna i moderna Porsche har mer stöd i axel- än midjehöjd och är jämförelsevis bara knotigt obekväma för mig. Behöver jag tillägga att resan till Italien hade kunnat företas utan mörkgrön prydnadskudde om vi haft en modern Porsche? Hrrm.
I år har det inte blivit några utflykter av det slaget. Även om det går utmärkt att montera Britax' babyskydd i en 19 år gammal 911 så är inte den kudde uppfunnen som skulle kunna göra baksätet bekvämt. Där hamnar ovillkorligen en av föräldrarna när Lillan ska åka bakåtvänd i framsätet.
Några hundra mil har det ändå blivit.
Å ena sidan kan det verka knäppt att lägga körsträcka på entusiastbilen bara genom att pendla till och från arbetet, å andra sidan vore det ännu mer stukat att inte njuta av hobbybilen trots ett pressat vardagsschema.
En del nöjesutflykter har jag också hunnit med. Bland annat har jag besökt hantverksgårdar i jakten på en fin virkad pläd att ha på hatthyllan.
Porsche 911 Carrera 3,2
Årsmodell 1986, inköpt december 2000
Planer Kanske byta bort ballongdäcken. Kanske inte. JUST NU SUGEN PÅ Audi A2 (snart läggs modellen ned...!), tidig Porsche 996, Ducati Paso, Honda XR 650 R, en komplett samling av Buragos Ferrari-modeller, ny b-tangent till mitt digitalpiano (den hakar sig).
Kommentarer
Well macamdaia nuts, how about that.