Bild
Nästa artikelMIN FÖRSTA BIL: EN MASERATI BITURBO!
Publicerad 1 maj 2008
Collection
"Den 1 maj vet man att våren har kommit - att säsongen äntligen har startat, för då samlas hundratals entusiaster för att demonstrera - och då menar jag inte politik".
1 maj är en av årets höjdpunkter, precis som färgen röd är en av de vackraste färger som finns.
Den 1 maj vet man att våren har kommit - att säsongen äntligen har startat, för då samlas hundratals entusiaster för att demonstrera. Folksamlingen jag pratar om har givetvis ingenting med politik att göra, utan det som skall demonstreras är entusiasternas älskade italienska bilar och motorcyklar.
Jag har haft min röda italienska sportbil sedan hösten 2002 och det jag uppskattar mest med att ha en entusiastbil är det jag absolut inte hade några tankar på när jag köpte bilen, nämligen alla bilträffar, klubbar, online-forum, banträffar och den härliga gemenskap som finns bland alla som har en bil som sin största hobby.
När det äntligen var dags för mig att köpa min första bil var jag först inne på att köpa en Alfa Romeo 156. Med tanke på att bilar har varit ett av mina största intressen, ända sedan jag var liten, var det många som förvånades över att jag inte ägt någon egen bil förrän jag var 26 är gammal.
Men jag resonerade som så att jag lika gärna kunde vara utan bil om jag inte kunde ha råd med en jag verkligen ville ha. Och en Alfa 156 ville jag verkligen ha.
Nästa sak var att ungefär samtidigt råkade jag se en röd Maserati 222e till salu på en gata i södra Stockholm.
Nu började kugghjulen i huvudet snurra - vår lilla "familj" (jag och min flickvän) behöver ju bara en praktisk bil och nu hade vi en Saab... och jag kanske kunde ha råd med en Maserati?
Jag hade ingen aning om prisläge på varken bilen, reservdelar, service eller försäkring men började en grundlig undersökning som resulterade i att jag minsann skulle ha råd om jag ville och det är klart att jag ville det!
Efter ett besök i Åhus och en ganska snabb provkörning slog jag till och det har jag inte ångrat en sekund sedan dess.
En av sakerna som jag föll pladask för när jag provåkte och provsatt olika varianter av Maserati var inredningen. Doften av den läderklädda kupén är helt underbar och läder finns det gott om.
Inredningen är en härlig blandning av trä, läder, alcantara och väldigt billiga plastdetaljer, det vill säga ganska typiskt italienskt. Designen på instrumentbrädan skvallrar inte om att den härstammar från 1981, utan skulle utan att skämmas göra rätt för sig i betydligt nyare bilar.
Den fanns också kvar, med små förändringar, till 2001 då Quattroporte IV gick i graven.
Självklart är det mer än gemenskapen och inredningen som gör att man har en Maserati Biturbo och älskar det. En stor anledning är bilens hjärta: V6:an på 2,8 liter med dubbelturbo levererar hela 363 Nm vid 3500 r/min.
Turbomotorn är tacksam att trimma och effekter på 280 hk och mer är relativt vanligt, men min bil är original, förutom avgassystemet som i omgångar är utbytt och det sitter nu en keramisk racekatalysator och två Simons ljuddämpare precis framför vars ett dubbelpipigt avgasutsläpp där bak.
Drivningen sker givetvis på bakhjulen via en 5-växlad ZF-låda med ettan neråt som det anstår en sportbil och för att se till att det finns maximalt med grepp för bakdäcken i alla lägen är bakaxeln utrustad med en torsendifferential.
Nog med tekniksnack, det är ju upplevelser och äventyr med bilen som är det viktiga. Varje gång jag sätter mig i bilen, startar motorn och känner kraften när jag accelererar iväg sprider sig ett stort leende över mina läppar.
Det har blivit minst en, men ofta fler, resor ner till Skåne från Stockholm per år, både för att hälsa på familj och vänner och för att vara med på bilträffar och bilen fungerar bra som långfärdsbil och är trots sin korta hjulbas på 251 cm ruskigt stabil även i höga hastigheter.
Jag har även varit på ett par banträffar med Maseratiklubben vilket jag verkligen fått mersmak för och i år står en förarutbildning på Sviestad på schemat för att förbättra körtekniken. Det känns verkligen att bilen har mer resurser än vad jag har och det skall jag förhoppningsvis ändra på den här säsongen.
Nu ser jag fram emot att vinterns grus sopas från vägarna och den obligatoriska träffen för italienska fordon vid Skokloster slott den 1 maj.
När det rullar in mer än 200 Alfa Romeo på led till parkeringen på gräsmattan som innehåller en härlig mix av Maserati, Ferrari, Fiat, Lamborghini, Ducati, deTomaso, Aprillia, Lancia, Piaggio, med flera - då vet man att det är vår.
Vi ses på vägarna!
Den 1 maj vet man att våren har kommit - att säsongen äntligen har startat, för då samlas hundratals entusiaster för att demonstrera. Folksamlingen jag pratar om har givetvis ingenting med politik att göra, utan det som skall demonstreras är entusiasternas älskade italienska bilar och motorcyklar.
Jag har haft min röda italienska sportbil sedan hösten 2002 och det jag uppskattar mest med att ha en entusiastbil är det jag absolut inte hade några tankar på när jag köpte bilen, nämligen alla bilträffar, klubbar, online-forum, banträffar och den härliga gemenskap som finns bland alla som har en bil som sin största hobby.
När det äntligen var dags för mig att köpa min första bil var jag först inne på att köpa en Alfa Romeo 156. Med tanke på att bilar har varit ett av mina största intressen, ända sedan jag var liten, var det många som förvånades över att jag inte ägt någon egen bil förrän jag var 26 är gammal.
Men jag resonerade som så att jag lika gärna kunde vara utan bil om jag inte kunde ha råd med en jag verkligen ville ha. Och en Alfa 156 ville jag verkligen ha.
Ingen annan standardbil
förenar design, körglädje och känsla som den gör, men sen hände två saker som gjorde att jag började komma i andra tankar. En sak var att min flickvän gick och köpte en Saab 900 för att kunna transportera sig till och från stallet och dessutom transportera hästen och alla dess tillbehör när det behövdes.Nästa sak var att ungefär samtidigt råkade jag se en röd Maserati 222e till salu på en gata i södra Stockholm.
Nu började kugghjulen i huvudet snurra - vår lilla "familj" (jag och min flickvän) behöver ju bara en praktisk bil och nu hade vi en Saab... och jag kanske kunde ha råd med en Maserati?
Jag hade ingen aning om prisläge på varken bilen, reservdelar, service eller försäkring men började en grundlig undersökning som resulterade i att jag minsann skulle ha råd om jag ville och det är klart att jag ville det!
Bilen jag sett på gatan
visade sig inte vara i rätt skick för mig, så jag började leta efter ett bättre exemplar. Efter ett par nitar till hittade jag en bil i Skåne som verkade väldigt lovande - en röd 89:a, ca 10000 mil, svensksåld, endast en tidigare ägare och i väldigt bra skick.Efter ett besök i Åhus och en ganska snabb provkörning slog jag till och det har jag inte ångrat en sekund sedan dess.
En av sakerna som jag föll pladask för när jag provåkte och provsatt olika varianter av Maserati var inredningen. Doften av den läderklädda kupén är helt underbar och läder finns det gott om.
Inredningen är en härlig blandning av trä, läder, alcantara och väldigt billiga plastdetaljer, det vill säga ganska typiskt italienskt. Designen på instrumentbrädan skvallrar inte om att den härstammar från 1981, utan skulle utan att skämmas göra rätt för sig i betydligt nyare bilar.
Den fanns också kvar, med små förändringar, till 2001 då Quattroporte IV gick i graven.
Självklart är det mer än gemenskapen och inredningen som gör att man har en Maserati Biturbo och älskar det. En stor anledning är bilens hjärta: V6:an på 2,8 liter med dubbelturbo levererar hela 363 Nm vid 3500 r/min.
Eftersom motorn är så stark
på låga varv är effekten relativt oansenlig, iallafall med dagens mått mätt, med sina 225 hk men en tomvikt på strax under 1200 kg ser till att det går undan så det räcker.Turbomotorn är tacksam att trimma och effekter på 280 hk och mer är relativt vanligt, men min bil är original, förutom avgassystemet som i omgångar är utbytt och det sitter nu en keramisk racekatalysator och två Simons ljuddämpare precis framför vars ett dubbelpipigt avgasutsläpp där bak.
Drivningen sker givetvis på bakhjulen via en 5-växlad ZF-låda med ettan neråt som det anstår en sportbil och för att se till att det finns maximalt med grepp för bakdäcken i alla lägen är bakaxeln utrustad med en torsendifferential.
Nog med tekniksnack, det är ju upplevelser och äventyr med bilen som är det viktiga. Varje gång jag sätter mig i bilen, startar motorn och känner kraften när jag accelererar iväg sprider sig ett stort leende över mina läppar.
Jag försöker använda bilen
så mycket jag kan på sommarhalvåret och under den mörka halvan av året brukar jag besöka garaget då och då för att bara sitta i bilen och njuta av doften och den sköna inredningen.Det har blivit minst en, men ofta fler, resor ner till Skåne från Stockholm per år, både för att hälsa på familj och vänner och för att vara med på bilträffar och bilen fungerar bra som långfärdsbil och är trots sin korta hjulbas på 251 cm ruskigt stabil även i höga hastigheter.
Jag har även varit på ett par banträffar med Maseratiklubben vilket jag verkligen fått mersmak för och i år står en förarutbildning på Sviestad på schemat för att förbättra körtekniken. Det känns verkligen att bilen har mer resurser än vad jag har och det skall jag förhoppningsvis ändra på den här säsongen.
Nu ser jag fram emot att vinterns grus sopas från vägarna och den obligatoriska träffen för italienska fordon vid Skokloster slott den 1 maj.
När det rullar in mer än 200 Alfa Romeo på led till parkeringen på gräsmattan som innehåller en härlig mix av Maserati, Ferrari, Fiat, Lamborghini, Ducati, deTomaso, Aprillia, Lancia, Piaggio, med flera - då vet man att det är vår.
Vi ses på vägarna!
Maserati 222E
Årsmodell: 1989
Jag äger bilen sedan: oktober 2002
Antal mil: ca 13000
Kommentarer
Hej jag ska köpa en likadan bil som har kört i 11000 mil men problemet är att oljepumpen har gått sönder så jag undrar kommer det att kosta mig mycket att laga den eftersom jag fick den för ett bra pris under 30 000kr och en till fråga hur är försäkringen på den o skatten.
mvh,,,,Simon
Hej!
Jag vet att du fått ett svar mailledes, men kan komplettera lite här... Ang. oljepumpen är det som sagt bäst att fråga en kunnig verkstad, men jag kan starkt rekommendera dig att registrera dig på www.maseratiklubben.se och ställa dina frågor på forumet där. Där finns många med en hel del erfarenhet av våra bilar.
Jag har min bil entusiastförsäkrad hos LF och det kostar inte mycket per år. Tidigare hade jag en vanlig helförsäkring (jag var då strax under 30 och bodde i Täby) som gick på strax över 20000 per år. Ring runt och fråga! Ska man ha den entusiastförsäkrad måste man nästan alltid ha en annan bil i hushållet och parkera i garage + en hel del andra krav.
Lycka till och glöm inte att gå med i klubben (www.maseraticlub.se) om du slår till! :)
Hej Simon.
Tack för ditt brev till Automobil med anledning av vår Biturbo-
artikel. Ett pris på 30 000 kr är normalt för en bil av denna typ om
den är OK mekaniskt. Om oljepumpen gått sönder måste du förvissa dig
om att inte följdskador uppstått på motorn. Turboaggregaten är
slitstarka men tål inte att vara utan olja särskilt länge. Vad det
kostar att byta pumpen måste du fråga en verkstad, exempelvis Alfa
Motor och Karossverkstad i Saltsjö Boo tel 08-715 67 12.
Försäkringskostnaden beror i hög grad på hur gammal du är, var du bor
och hur du använder bilen. Ta en samtal med ditt försäkringsbolag om
detta. Använder du den som entusiastbil (samlarbil) kan du fråga din
bilklubb om de specialförsäkringar som finns för sådana. Vägskatten
bestäms av bilens vikt och uppgår för en Biturbo till ca 1500 kr/år.
Vi önskar dig lycka till med en kul bil!
BENGT DIEDEN
Automobil
Kolla Maseratisti Svezia på Facebook samt även Autolif.se som har en Maserati sektion.Patrik