Bild
Nästa artikel

JAG FÖRVERKLIGADE FERRARI-DRÖMMEN!

HENRIK BERGGREN * FERRARI 348 TS 1991

Henrik bytte Toyota Supran mot en Ferrari 348, en Ducati hade han redan. Nu har han utvecklat smak för såväl italiensk kokkonst som dryckeskultur och snart återstår väl bara att byta namn från Berggren till Bergamo.

Vill du ha mungipor upp till öronen? Den här bilen skänker glädje som är obeskrivbar. Bara man går ut i garaget så blir man helt till sig. Tankarna svävar iväg till gemensamma minnen från tidigare somrar. Alldeles underbart!

Det hela började med att jag mellan 1993 och 2001 körde "wannabe Ferrari", nämligen en Toyota Supra. Parallellt har jag kört motorcykel sedan jag var 16 år och 1994 blev det naturligtvis en Ducati!

I början av 2000-talet köpte en kompis en Ferrari 328, vilket skapade tankar i mitt huvud att en vanlig kille faktiskt kan äga och köra Ferrari. Sedan följde en tid med planering för vilken typ av modell jag helst ville ha, utförande, färg invändigt och på lack med mera.

Därefter började letandet.

Det visade sig väldigt svårt att hitta vad jag ville ha både i Sverige och övriga Europa. Till slut står jag och snackar bilar med en Porsche-säljare i Helsingborg på våren 2003.

Han nämner att han vet en person som har exakt en sådan bil jag och som dessutom knappt har tid att använda den. Jag och ägaren träffas och strax före midsommar 2003 kör jag ut som överlycklig ägare till en Ferrari 348 TS 1991, rödlack med ljust skinn. Underbart!

Mitt intresse för Italien har utökats ytterligare. Till  Ducati och Ferrari lägger vi nu Grappa, för AfterDrive eller mörka vinterkvällar i garaget.

När jag väl ville ut och köra så började jag leta efter någon klubbverksamhet. I Sverige var det mycket tunt, men i Danmark desto bättre. Jag bor själv i Malmö så en sväng över bron var ju inget problem. Det blev flera riktigt trevliga träffar i Danmark under sommaren 2003.


Kreativ som jag är

så var återstod inget annat att göra än att arrangera en Ferrariträff själv. Sagt och gjort. I maj 2004 fick jag ihop en träff som startade från Stortorget i Malmö. Härliga vägar i västra Skåne med Koenigsegg som mål. DVD från denna träff går att köpa av mig.

Träffen blev mycket lyckad och jag fick många nya trevliga vänner!
Problemet inför 2005 var att vi inte har fler superbilsfabriker i Sverige! Jag löste det genom att lägga ännu mer kraft på att finna trevliga Ducati-vägar, det vill säga mycket slingriga.

Vi startade från Casino Cosmopol i Malmö. Snacka om Monacokänsla! Målet blev Henrik Åkessons vinslott på Ã-sterlen. Där fick vi se champagnetillverkning samt avnjuta en italiensk lunch. Även denna träff finns på DVD.

2006 startade vi från Dockan i Malmö. Ett nybyggt område där de boende till och med har båtplats utanför porten. Denna dag bar det iväg till ett gammalt nedlagt bränneri på Ã-sterlen där vi fick en historisk upplevelse. Därefter begav vi oss till Absolut Spirit och fick höra den fantastiska sagan om Absolut Vodka.

I år, 2007, har vi startat en ny aktiv svensk Ferrariklubb. Sedan sommaren 2006 har ett gäng körglada Ferrari-ägare i Skåne funderat på att bilda en egen klubb. När man inte hittar det man söker i de klubbar som redan finns så återstår ju bara att skapa det man vill ha!

Resultatet har vi satt på banan nu och ser fram emot ett aktivt 2007.
Läs mer om klubben på www.ferrariownersclub.se.

Den 1 maj klockan 12 på Kaptensgården i Falsterbo kommer vi att ha kick off 2007.
Detta är ett utmärkt tillfälle att träffa oss och få veta med om klubbens inriktning.
HENRIK BERGGREN

Ferrari 348 TS 1991
3900 mil
Inköpt 2003 då den hade gått 2400 mil.
3,4-liters V8 på 300 hk. 5 växlad manuell.

Tips för lyckat köp
En sån här bil skall man hålla i ett bra originalskick. Värdet baseras mer på skick än ålder.

En välbehållen Ferrari med kanske 10 år på nacken har sällan någon värdeminskning! Antalet är ju mycket begränsat.

Service och reparationer
Servicekostnaden kan du hålla nere. Till de äldre bilarna finns det mycket kunskap på nätet. Bilarna är inte komplicerade.

Du behöver oftast inte lyfta motorn vid reparation. Det enda som gått sönder på min bil var generatorn. Renoveringen kostade 1500 kronor.

Taggar: Collection

Kommentarer

#1
Thomas Hallén
2007-05-11 00:39

härligt med kreativa människor
har själv en testarossa, härligt med vanliga människor

#1
Carl-Adam Törnberg
2007-06-17 01:33

Härligt att läsa om folk som förverkligar sina drömmar! Har länge funderat på en bil med häst i nosen men ännu så länge inte vågat. Inköpet är ju en sak men jag har inte lyckats få något vettigt svar på vad det faktiskt kostar att äga en 348 eller en 355. Framförallt vad gäller servicekostnader. Vore skoj om nån ville berätta, har hört så många varianter och så skilda pengar....

#1
Eric Lund
2007-06-17 14:10

Ett litet steg närmare svaret kommer du i nästa utgåva av Automobil, då vi skriver om Ferrari Mondial (begagnatgranskning). De senare årsmodellerna av Mondial har till stor del 348-teknik under skalet. Och i Automobil 7.05 var det Ferrari 355 som avhandlades under vinjetten Köplust!

Forza!
Eric Lund
chefredaktör

#1
Elon Boström
2007-08-05 13:14

Är intresserad av att köpa en Ferrari 348 TB 1992 av en bekant. Bilen har gått 2000 mil och är i mycket bra skick.
Hur mycket skall jag betala?

Hälsningar
Elon Boström

#1
Said
2007-10-20 10:41

Hej Henrik,
Har denna morgon läst om ditt Ferrari köp,och det
tyckte att det var en trevlig och sympatisk läsning.
Själv har jag bestämt mig för en likada bil som
din.
Vad göra jag letar!
Någon tips??
Har flera Alfor, 2st Maserati medmera

Vi hörs
Said
070-484-2742

#1
Anders Björk
2008-01-09 23:50

Har själv en Mondial T "GUL" som är i mkt bra skick men det jag ville säga var att jag vet en 348 -92 "GUL"som är till salu om någon har intr.
Mitt nr :070-5451901

#2
Islam
2013-11-18 22:24

what is a 17 yo kid doing behind the wheel of a Ferrari aywanys?? I mean seriously I wonder where he will be in a couple of years with whatever he wants he gets where's the parental control? where's the values he's learning?huge tsk!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.