Hertigens nya leder
Trots få mil uppvisar Carls Range Rover en del ålderskrämpor. ett besök hos John Hamilton förbättrar tillståndet avsevärt.
Jag har aldrig varit
mycket för att förse mina bilar med smeknamn. Men min nyinköpta Range Rovers naturligt aristokratiska framtoning i kombination med registreringsnumret DUC 368 går liksom inte att ignorera.
Duc är ju franska för hertig och det vore väl att spotta ödet i ansiktet om jag inte hängde på den associationsbanan.
Hertigen har allt sedan jag tog över vårdnaden för ett par månader sedan dragits med knarriga och klonkiga leder. Att byta bussningarna i längslänkarna till bakaxeln hjälpte bara marginellt.
På besiktningen, som i övrigt gick galant, kunde besiktningsmannen konstatera att även kulleden till det övre bakaxelfästet glappade svårt.
Inte undra på att det lät som om axeln skulle slita sig vid varje gasuppsläpp och gaspådrag.
Efter att ha kollat in
Svensk Land-Rover Klubbs forum på nätet (www.slrk.org) och där tagit del av ett par medlemmars bekymmer med att byta detta fäste (Nu har jag legat under bilen hela förmiddagen och slagit mig blå med släggan men skiten lossnar i alla fall inte! hjälp!!!) var beslutet att ta kontakt med John Hamilton ganska enkelt. John har arbetat med Land-Rovers ädling i mer än 30 år och de problem han inte konfronterats med existerar knappast. Ett övre bakaxelfäste byter han på någon timme. Hans verkstad (08-667 57 47) ligger inte oväntat på Ã-stermalm i Stockholm och hit kommer nästan alla Range Rover-ägare förr eller senare. Och många blir stamkunder.
John kör själv en av Sveriges mest fotograferade Range Rover. Hans blå -74:a köptes nämligen ny av Kung Carl XVI Gustaf.
- Bettan kommer jag aldrig att sälja. Hon har klarat av 55000 mil hittills, säger John. Fast det mesta är väl utbytt vid det här laget. Jag har satt i en 4,2-liters V8 och när det är halt spinner hon loss med alla fyra hjulen!
Den typen av beteende
är knappast att vänta av Hertigen som i bästa fall har kvar alla 132 originalhästarna. Men efter att John ställt tändningen och bytt brytarspetsar samt kollat, bytt och fyllt på diverse vätskor är den 3,5 liter stora lättmetallåttan mer följsam än någonsin.
Nu går det att smyga runt gathörnen på hög växel utan minsta hostning. Det nya bakaxelfästet ger en betydligt stabilare färd och njutningen att utan minsta klonk kunna flyta fram i trafiken är obetalbar.
Det är klart att Hertigen blev på gott humör efter att ha blivit servad av en greve.
Range Rover V8 1980 Inköpt oktober 2005.
FAKTA V8 3528 cm3, 132 hk vid 5 000 r/min, 251 Nm vid
2 500 r/min. Toppfart: 161 km/h, 0-100 km/h 15 s.
Status Hertigen har bara gått 4 900 mil och är för sin ålder i gott skick. Men visst finns grejer att ta tag i. Nya däck och nylackade fälgar är på gång. Aluminiumkarosseriet har under åren fått några bucklor som nu borde slätas ut.
Kommentarer
Jag vill ha en Range Rover nu!
Jag tycker daniel har fel!