Bild
Nästa artikel

Range Rover Classic i sista utförandet

Range Rover Vouge LSEi

Range Rover Vogue LSEi Sista upplagan av Range Rover Classic, med större hjulbas och luftfjädring, var kanske den bästa. Tomas Isakson har bestämt sig för att ta vara på sin Vogue LSEi som är specialutrustat med barskåp och picknickbord. Originaltillbehör!

Som Range Rover ägare sedan 20 år föreföll det sig naturligt att köpa den här Range Rovern Vouge LSEi år 1996, när vår gamla Range Rover hade gjort sitt.

Vår ambition var vid

nyförvärvet år 1996 att använda den här bilen som familjebil, vilket också blev fallet. BCR 534 såldes ny i Tyskland 1993 och då första och sista ägaren i Tyskland, som var läkare bestämde sig för att sälja bilen blev det vi som köpte den här i Sverige.

Då hade bilen gått 9700mil

och var i bra skick. Så sent som år 2002 hade vi tankarna att sälja bilen och köpa den nyare modellen av Range Rover, HSE. Av olika skäl blev det inget byte, och bilen fortsatte att tjänstgöra som förstabil i vår familj.

Mellan åren 2002 och 2004

har känslan att bevara och spara denna modell inför framtiden växt sig allt starkare. Bara den enkla reflektionen att denna klassiska modell som tillverkats utan större förändringar sedan år 1970 nästan helt utraderats från trafikmiljön.

Idag går större delen

av bilarna på landet och förblir där som skogsleksaker och kompetenta modifierade terrängvagnar. Ganska fort växte ett ansvar men framförallt ett starkt intresse speciellt från min sons sida, Edward att bevara denna bil inför framtiden och låta den förbli omodifierad.

Edward som likt mig

haft ett genuint intresse för både nya som gamla bilar började 2004 med att gå igenom bilen och skaffa sig en mer tydligt överblick av vad det var som behövde åtgärdas för att höja det redan fina skicket ytterligare. Nog för att bilen under alla år stått i varmgarage och handtvättats regelbundet så fanns dock en del att göra efter 24000mil.


När vi slutligen bestämt

oss för att inte sälja bilen utan istället bevara den, kom en gammal tanke upp igen, nämligen att införskaffa två mycket ovanliga tillbehör.

Redan år 1996

när familjen införskaffade bilen hade jag tankarna att beställa dessa två options. Det bestod av en förlängd mittkonsol bak som innehöll ett kylt barskåp samt separat manövrering av kylaggregatet för att få AC-utblås bak. Samt två tillhörande Picnic-bord som är vikbara i två delar. Efter att ha konstaterat att prislappen på denna ovanliga extrautrustning skulle sluta på lite drygt 40,000kr blev det aldrig av att införskaffa dito.

Nu när intresset

för bilen tog en ny vändning kom denna diskussion mellan mig och min son upp på bordet igen, och Edward bestämde sig för att ta reda på vilka möjligheter det fanns att införskaffa dessa två options, som bara fanns att beställa till den förlängda modellen "LSE".

Ganska snart inser vi,

att bara få en bild på en bil med dessa två options var svårt. Dock efter flera års letanden på Internet hade vi till slut samlat ett fåtal bilder på datorn som visade denna utrustning. Tät kontakt med engelsmän och också fabriken i Sollihull ledde tyvärr ingen vart. Flertalet inom reservdelsbranschen hade heller aldrig sett någon av dessa två artiklar i vekligheten.

När heller inte fabriken

var villiga att släppa det sista exemplaret av Cocktail Cabinet som legat i hyllan sedan 1993, insåg vi att det inte kommer bli lätt att få tag i någon av dessa två tillbehör. Fabriken menade att detta ex skulle sparas för att inbringa ett större belopp i framtiden för samlare. Vi var helt enkelt för tidigt ute.

Efter ett sista desperat

försök kom Edward av en slump in på en hemsida i Malaysia som sade sig ha en utförsäljning av reservdelar till Classic-modellen. Efter åtskilligt faxande och mejlande fick Edward kontakt med en man som påstod sig faktiskt ha dessa två tillbehör i lager.

Varför de kom sig

att just denna återförsäljare i Malaysia hade dessa för oss åtråvärda options var av den enkla anledningen att ett förutspått köpsug hos förmögna oljeshejker skulle utrusta sina Range Rovers med alla options. Efter två månaders konversation enbart via email kom slutligen den spännande leveransen genom DHL av det garanterat sista exemplaren av dessa oöppnade delar.

Det visade sig ha

förekommit ett mindre missförstånd mellan oss och istället för att vi hade fått det sista paret Picnic Trays, visade det sig att det fanns två identiska uppsättningar av bord i lådan.

När dessa två tillbehör

som enbart återfinns i en handfull Range Rovers av modell LSE världen över, känns det mycket roligt att en av dessa bilar rullar i Sverige. Slutligen har bilen under två års tid genomgått en hel del andra nödvändiga förbättringar av min son Edward då min egen tid ofta inte räcker till mer än inspektion av arbetet på kvällstid och helger.

* Installering av original Radio med CD-växlare
* Reparation av tidsenligt telefonsystem med separat lur för passagerare i baksätet
* Införskaffande av original lammullsmattor
* Extra ädelträkit - Hi / Low växelväljare
* Genuine Lamp Guards fram och bak
* Reparation av bensinvärmare
* Samt installation av huvudströmbrytare och brandsläckare

Under denna sommar

har vi också hunnit med ett antal bilutställningar, bland annat Nostalgia Festival och Tjolöholm Classic.
Mycket står fortfarande på "skall göras listan" men det trevligaste är inte att nå dit direkt utan att uppskatta en orörd bil som hela familjen njutit av genom åren.

Range Rover Vogue LSEi Fakta

Nedan följer en mer detaljerad text om modellen Vouge LSE som gav Range Rover en mycket bred och unik kundkrets. Range Rover har genom åren både används som chaufförskörda limousiner till att samtidigt vara fullt kompetenta bilar i terrängen.

Range Rover Vouge LSE tillverkades från år 1993 fram till och med februari 1996, då Range Rover Classic ersattes, efter att ha producerats i olika utföranden sedan år 1970. LSE är den sista och mest lyxiga flaggskeppet bland Range Rover Classic modellerna.

Vouge LSE var den enda modellen som hade den större aluminium-V8 på 4,2 liter istället för 3,9 liters V8 som sitter i SE-modellen. LSE står för Long Special Edition och är som det beskrivs förlängd med hela 8 tum eller 20cm. Detta ger en överlägsen åkkomfort för de bakre passagerarna.

Range Rover Vouge LSE har en av världens mest avancerade luftfjädringssystem med nivåreglering på en 4x4 bil. Luftfjädringen ger inte bara en ojämförbar åkkomfort utan sänker även vägbullret inne i kupén.

Manuell inverkan på EAS-systemet:
Normalt läge - samma markfrigång som med vanliga fjädrar
Lågt läge - för att underlätta lastning och insteg sänks bilen med 6cm
Högt läge - vid behov av extra markfrigång höjs bilen med 4cm

Vid motorvägsfart (min 80km/t) sänks bilen med 2cm, vilket resulterar i stabilare väghållning och ca 2% bättre aerodynamik.
Det utsträckta läget aktiveras vid extrema situationer då bilen har hängt sig med något hjul i luften, bilen höjs då ytterliggare 3cm

Nypriset år 1993 var 475,000kr och för dom pengarna fick du världens mest avancerade och lyxiga terrängbil som gick att tillgå. *

<a href="mailto:edward.isakson@telia.com">Tomas Isakson</a>

Range Rover Vouge LSEi Årsmodell 1993

Ägd sedan 1996

Antal mil 24000

Taggar: Collection
Range Rover Classic i sista utförandet

Kommentarer

#1
crister
2007-03-04 21:24

trevlig artikel,hoppas fler vill bevara en classic söm range rover, kör själv en -90 som daglig transport,, har malaysia firman mer delar ?
mvh

crister

#1
Edward Isakson
2007-03-12 00:39

Hej Crister,

Om du vill får du gärna maila till mig på edward.isakson.niregard@telia.com så kan jag berätta mera.

Väl Mött,

Edward

#2
Gunnar Forsgren
2012-08-21 22:24

Hej jag blir innehavare av en likadan Mosswood LSEi 93:a nu i September, nästan sex år efter att den där artikeln skrevs.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.