Bild
Nästa artikelBESIKTNINGSÅNGEST
Publicerad 1 juli 2008
Collection
Automobils nye medarbetare är inte den nervösa typen. Annat än när han hamnar i den årliga situationen att få bilen besiktigad.
Det finns få saker i mitt liv som verkligen stressar upp mig. Att skriva prov, att tala inför folk eller att gå till tandläkaren, det är ingenting som får mig ur balans. Visst slog hjärtat ett extra slag när jag gifte mig, eller när jag stod på startlinjen för första gången i en motortävling.
Men den årliga kontrollbesiktningen hos Bilprovningen, den ger mig mental härdsmälta.
Det var en BMW 2002, en tii, som grundlade mitt ansträngda förhållande till myndigheterna. Bilen var i ett glänsande skick, men under skalet dolde sig skamligheter som knäckte den unge studentens plånbok.
Sedan följde hårda domar över dumma bilar. Anskrämliga Alfor, förfärliga Fiatar, jobbiga Jaguarer, alla var de kameler som jag inte lyckades pressa genom nålsögat. Bilprovningen har blivit synonymt med nederlag.
Vilken del av min själ ska de slita ut och spotta på? Mina bilar är mina barn, en förlängning av mig själv. Det gör ont att klä av dem inför besiktningsmannens dömande ögon.
Att besikta ett väl inslitet hembygge, det måste väl jämställas med aktiv dödshjälp? De sista timmarna innan Bilprovningen stängde för midsommarfirande, rullade jag in min nyförvärvade Se7en-klon i hallen, klev ur och svalde klumpen i halsen.
Till min förvåning, och stora lättnad, var det muntra män som skojfriskt tog emot min bil, mitt hjärta. Midsommarglädjen bubblade och min lilla låda gled igenom utan en enda prick i protokollet.
Nu hoppas jag på solsken och lådbilsväder - livet är underbart!
Men den årliga kontrollbesiktningen hos Bilprovningen, den ger mig mental härdsmälta.
Det var en BMW 2002, en tii, som grundlade mitt ansträngda förhållande till myndigheterna. Bilen var i ett glänsande skick, men under skalet dolde sig skamligheter som knäckte den unge studentens plånbok.
Sedan följde hårda domar över dumma bilar. Anskrämliga Alfor, förfärliga Fiatar, jobbiga Jaguarer, alla var de kameler som jag inte lyckades pressa genom nålsögat. Bilprovningen har blivit synonymt med nederlag.
Så varje gång jag står där
i kön och väntar på att mitt registreringsnummer ska dyka upp på displayen, går pulsmätaren upp på rödmarkeringen.Vilken del av min själ ska de slita ut och spotta på? Mina bilar är mina barn, en förlängning av mig själv. Det gör ont att klä av dem inför besiktningsmannens dömande ögon.
Att besikta ett väl inslitet hembygge, det måste väl jämställas med aktiv dödshjälp? De sista timmarna innan Bilprovningen stängde för midsommarfirande, rullade jag in min nyförvärvade Se7en-klon i hallen, klev ur och svalde klumpen i halsen.
För min inre syn såg jag
myndighetens män, med sill och nubbe i sinnet, utföra ritualmord på min stackars lådbil. Bilen var ensam i hallen den sena eftermiddagen och personalen flockades runt bilen som flugor runt ruttet kött.Till min förvåning, och stora lättnad, var det muntra män som skojfriskt tog emot min bil, mitt hjärta. Midsommarglädjen bubblade och min lilla låda gled igenom utan en enda prick i protokollet.
Nu hoppas jag på solsken och lådbilsväder - livet är underbart!
CLOVER SEVEN 1988
Pris ny: knappast bokfört
Körsträcka: saknar trippmätare
Sportbilsfakta:
Rörhög hoplödd i Göteborg.
Motor: från Suzuki Swift GTI,
turbokonverterad med ketchupeffekt.
Växellåda: från Mazda 323 och bakaxel
från Ford Cortina GT.
Vikt: 520 kg vid senaste invägningen.
Formkurva: 0-besiktad på 20 minuter.
Komfortutrustning: nej.
Kommentarer
Way to go Daniel! Det trodde jag aldrig om din lilla pärla, att myndigheterna skulle inse dess storhet och släppa den utan anmärkning.
Jag är också svettig inför bilprovningen - man är helt utlämnad åt myndigheternas godtycke och med 400-500g CO2 i utsläpp är det lite extra nervöst. Framför allt är jag nervös för att alla mina bilar råkar ut för att kontrollanten vill låna den en liten stund för att köra runt kvarteret...
Kul att se att bilen rullar och används. Jag var delägare i bilen i två år.
Hoppas elsystemet fortfarande håller ihop ;-) Jag byggde om det och intrumentbrädan precis då vi köpte bilen.
Så kul den var att köra. Snart finns det kanske tid och plats i garaget för en ny kul bil.
Läste om ditt reportage om Clover 7 , kul tyckte jag !
Eftersom det är jag som är pappa till " Lådbilen " och som jag sålde till två killar från Stockholm -00.
Tycker att det är kul att den finns kvar i livet och kan glädja ägaren . Mycket riktigt så byggdes den under
mitten av -90 talet och var besiktigad -98,kan nämna att jag under min första klubbtävling ( Sportvagnsklubben Göteborg ) vann en
Storseger och det kändes bra på en nybyggd och icke utsoterad bil.
Under byggnationen jobbade jag på ett företag som heter Alfa Rosso,där arbetade jag som Alfamek,jag tävlade med bilen ett år innan
jag gjorde slutbesiktningen på bilen -98.Började på Volvo hösten -97 på motorutveckling och där utvecklades bilen ytterligen ,framörallt
Framvagnen blev mera justerbar och med uniballs istället för gummibussningar.
Grattis, va skoj att ditt kort kom med. Det e4r se5 skf6f6f6nt att vara tillbaka efter allt strul jag haft med min blogg. Detta kotert e4r ju se5 superle4ckert!!!Ha en skf6n helg!!Kramizar Susanne