LISTA: 10 bilar utan efterträdare
Bilvärldens motsvarighet till "one hit wonders", nästan. Det är bilarna som inte fick någon efterträdare. Vi har listat 10 stackare.
Inom musik finns företeelsen ”One hit wonders”. Det är artister som får en enorm hit, med bara en låt. Sedan försvinner artisten. Poff, så bara. Bästa exemplet kanske är Sinead O'Connor med Nothing Compares 2U.
Vi gillar att tolka allting i bilens tecken. Således kommer här bilvärldens motsvarighet, med en liten skillnad: några blev absolut inga hits.
Men det här är modeller som satts i produktion och sedan inte fått någon likvärdig efterföljare, inte ens under annat namn.
Håller du med eller kommer du på fler? Kommentera!
ALFA ROMEO CROSSWAGON
Audi Allroad, Volvo XC70, Subaru Outback är några exempel. Och så har vi Alfa Romeo 156 Q4 Crosswagon.
När man ändå försett 156 med fyrhjulsdrift var det lika bra att ge bilen lite terrängattribut. Marknaden verkade ju gilla sådant.
Alfa 156 lanserades 1997 men skogsmulleversionen var klar först 2004. Här skulle vi kunna dra några referenser till Saab 9-3X, men vi hoppar över det.
156 Crosswagon var rejält dyr men levde två år längre än resten av 156-familjen: 2007 var sagan slut.
AUDI A2
Det är jobbigt att vara pionjär. Hade A2 lanserats i dag skulle succén vara given. Men 1999 var en högbyggd och rymlig liten bil, som var supersnål tack var låg vikt via flitigt användande av aluminium, rätt så ointressant.
A2 1,2 TDI 3L var i likhet med VW Lupo TDI 3L en uppvisning i tidigare (och senare) icke skådad bränslesnålhet.
Akilleshälen var priset. A2 var dyr som en två klasser större bil. I dag bjuder elbilar samma problematik, det är små och jättedyra. Sådana är pionjärer.
HONDA HR-V
SUV handlar inte bara om terrängegenskaper. Köparna gillar biltypen för den höga sittpositionen, för det rejäla lastutrymmet och den ofta rymliga kupén.
1999 dök Honda HR-V upp och får så här i efterhand ses som en av de första bilarna i kategorin crossover.
Den kantiga formen fick svenskarna att dra likheter med Volvo V70. Det finns en svensk HR-V som fått ny beteckning och numera heter Volvo V30. Väldigt förvirrande för lapplisor.
HR-V stod för High Rider Vehicle, men kollegorna på Teknikens Värld tolkade det som Hög Risk för Vältning. Detta sedan tysk press fått bilen i grov obalans.
HR-V rullade i alla fall in i historieböckerna 2006.
HYUNDAI TERRACAN
Nu tycker du säkert att den här bilen hamnat fel. För man kan säga att Terracan haft företrädare och fått efterträdare. Men det stämmer inte på den svenska marknaden, så vi fokuserar på den.
Terracan är en stor och rejäl SUV, rambyggd, tung och törstig. Otidsenlig helt enkelt.
På andra marknader föregicks Terracan av Galloper. Och på vissa marknader har den fått Veracruz som ersättare. I Sverige nöjer vi oss med Santa Fe.
MAZDA XEDOS 9
Många är de biltillverkare som sökt lyckan i premiumsegmentet. Mazda har flera andra namn i Japan och Mazda Xedos 9 är även känd som Mazda Millenia. Och Amati 300/500. Och Eunos 800.
Det skulle bli en serie om tre lyxvagnar och det kom faktiskt en Xedos 6 också. Men den såldes aldrig i Sverige.
Xedos 9 gick trögt i Sverige men globalt levde modellen i tio år, 1993-2003.
Man kan säga att 929 var en föregångare, men det är långsökt. Någon efterträdare finns helt klart inte.
NISSAN ALMERA TINO
Kring millennieskiftet skulle alla erbjuda en MPV. Den skulle vara kompakt och byggd på tillverkarens bil i Golf-klassen.Där hade Nissan sin Almera och när den blev högbyggd och praktiskt fick den tilläget Tino.
Almera Tino spottades ut ur den spanska fabriken i en inte allt för hög takt fram till 2006. Bilen var inte lika praktisk som Renault Scénic, Opel Zafira, VW Touran och alla andra bilar i segmentet. Så det blev ingen fortsättning på Tino-grenen.
OPEL SINTRA
Så fort Opel allierat sig med annan tillverkare har det gått åt skogen. Speedster och Agila är två exempel.
Sintra är ett annat, en Chevrolet Trans Sport (eller Buick GL8, eller Chevrolet Venture eller Oldsmobile Silhouette). Ja du förstår, det är en amerikansk bas.
Européerna som förväntade sig tysk kvalitet på Sintra blev grymt besvikna. I krocktestet hos Euro-Ncap blev resultatet besvärande uselt. Och någon diesel fanns inte på schemat. Det kom en under sista produktionsåret men den oljebrännaren hann bara placeras i 394 motorrum.
Sintra kom 1996 och försvann 1999. Då var Zafira ett bättre val på alla vis.
RENAULT VEL SATIS
Och så var det Renaults tur att pröva lyxbilslyckan. Vel Satis presenterades 2001 som en ersättare till Safrane men den skiljer sig så monumentalt från Safrane att vi anser den vara något helt annat.
Snygg som få är Vel Satis. Den är trevlig att köra och har kaptensstolar fram som gör den till en långfärdslimpa av rang.
Men Renault är synonymt med billigare småbilar, eller kloka familjebussar. Det blev bara drygt 62 000 exemplar innan tillverkningen avslutades 2009.
SMART FORFOUR
Smart prövade de trick som Mini går igenom nu, det vill säga att växa. Forfour byggde på Mitsubishi Colt men fick helt egen kaross och interiör. Det hjälpte inte, marknaden var inte mogen för detta. Tillverkningen upphörde efter endast två år.
I planeringen fanns även en Formore med lite terrängattribut. Den fick aldrig se dagens ljus.
VOLVO XC90
Det är inte bara Saab som har otur med försenade bilar. XC90 borde ha kommit något år tidigare. När den väl lanserades under 2002 så var succén ett faktum. Detta var ju en SUV som inte skulle vara våldsam mot personbilar vid en krock. Fantastiskt!
Men sedan rusade bränslepriset i höjden och alla började prata CO2. XC60 är ingen ersättare, men en naturlig uppföljning. Nättare i formatet men inte sjusitsig.
Får XC90 en ersättare ska undertecknad äta upp en växelspaksdamask.
Kommentarer
Bilar? Jag ser tyvärr inga bilar här, bara fordon och fordon finns det gott om på marknaden, så konkurrensen är hård. Så det är väl inte konstigt att en och annan "enhet" i den grå massan försvinner.
När det gäller cross-overs är det kanske läge att ge en liten historielektion. Subaru Outback lanserades 1996 - och räknas som den första cross-overn. Det första exemplaret kom till Sverige redan 1995 och var direktimport från USA. Gissa vem köparen var (och som sedan lanserade en XC-variant 2 år senare). Om man även räknar mini-suv som cross-over kan upplysas om att Subaru lanserade Forester 1997. Säga vad man vill om HR-V, men först var den inte.
Thomas Possling
informationschef
SUBARU Nordic AB
Hej Thomas!
Säg, visst minns du AMC Eagle? =)
God Jul alla!
Som fd ägare av en en Smart ForFour tycker jag givetvis synd om den. Att den inte fick leva mer än ett par år. Renault och Audin är så egna på ett positivt att de borde fått vara med längre. Hondan har också personlighet. De andra tillhör bara den grå massan.
Med tanke på de nya kinesiska ägarna och deras tankar om fetare lyx i Volvo så undrar jag om det inte kommer en efterföljare till XC90.
I alla fall för den kinesiska marknaden.
Så jag ser fram emot att se dig äta upp en damask, Jocke!
Två bubblare:
1)Jag tycker nog att bmw Z3 Coupe ska föras upp på listan (z4an var inte alls samma bil snarare ett nytt försök i segmentet).
2) Smart Roadster Coupe....
Tre egensinniga coupéer som inte (hittills) fått någon efterträdare:
1.) Subaru SVX
2.) Citroën SM
3.) Saab Sonett
Dock verkar ju Subaru ha en ny coupémodell på gång...
/Bensinhuvud
Till Subaru-chefen:
Subaru Outback och Forester är egentligen höjda kombibilar...
Oavsett vad de kallas så var inte heller de först.
AMC Eagle m.fl. kom långt tidigare.
Mazda Xedos 9 är en i alla avseenden underbar och elegant bil (äger en 2002:a). Modellen var ämnad för den europeiska marknaden som konkurrent till BMW, Audi och Mercedes. Tyvärr saknade bilmärket Mazda statusvärde,(ingen människa visste vad en Mazda Xedos 9 var för bil) varför folk i allmänhet köpte just en Audi, BMW eller Merca istället, eftersom dessa märken inte var så mycket dyrare än Xedosen. Intressant är att Xedos 9 som standard hade läderklädsel, ABS, färddator,cruise control, antisladdsystem samt fyra krockkuddar. .
Det foto ni illustrerar artikeln med är det utseende bilen hade innan "faceliften" 2000. Den definitiva dödsstöten för bilmodellen blev den asiatiska finanskrisen. Tillverkningen lades ned 2002.
Det är synd att Xedos 9 inte fick nån ersättare. Det var också synd att bilen aldrig såldes med den fantastiska Miller-motorn som den hade i Japan och USA och som verkligen gjorde bilen rättvisa. Den var tydligen för dyr för den europeiska marknaden. Här således den med budget V6an på 2.5 L och 170 hästar, iofs en mycket fin maskin men den gav inte bilen några prestanda som stod ut från mängden. Men om man tittar på designen på Xedos 9an så finns det faktiskt en hel del likheter i Mazdas senaste konceptbil Shinari - titta på bakpartiet snett framifrån.
Vill ni bekanta er närmare med Mazda Xedos 9, kan ni gå till "www.yuotube.com" och skriva sökorden "Mazda Millenia"- Ni hittar då en nästan 9 minuter lång videopresentation av bilen gjord av signaturen Grand Prix GTPO2. Titeln på filmen är "Mazda Millenium Premium start up". Så vitt jag kan se, är det som skiljer den amerikanska modellen från den svenska följande:
Registreringsnummerfästet är amerikanskt stort på Millenia och ratten har "tangenter" som inte finns på den modell som såldes i Sverige. Här är det bara farthållaren som är tangentutformad på rattens högra sida.
Den unge mannen som presenterar sin bil hittade inte knapparna för eluppvärmningen av framstolarna. Det kommer han att göra så småningom. Jag fick också leta. Han får "bryta ryggen" lite först, för att upptäcka dem. Bilen är väldigt låg, endast 139.5 cm. När han väl hittat knapparna, kommer han att märka att placeringen av dem är bästa tänkbara.
Glömde i mitt förra inlägg att säga, att denna fantastiska bil, förutom med eluppvärmda framsäten, även är grundutrustad med eluppvärmd bakruta och eluppvärmda backspeglar, vilka dessutom är elektriskt infällningsbara. Självklart har den också stereo med cd-växlare. Möjlighet att välja finare stereo med navigator fanns för den som köpte bilen ny. Bilen finns endast med automatlåda.
Den motor som presenteras på filmen är den som finns att få i vårt land från och med årsmodell 2000, (enligt uppgifter jag fått på nätet.) Vid tidigare årsmodeller kunde man välja mellan flera alternativa motorstorlekar och bland annat välja den berömda Miller Cykle-motorn (en sorts kompressormotor, tror jag).
Kanske blir bilmodellen kult så småningom.
I Tyskland finns sedan fem år tillbaka ett årligt evenemang i Ammersee utanför München, där Xedosägare (huvudsakligen Xedos 6-ägare) träffas för att visa varandra sina bilar och prata om dem.
När jag köpte min bil begagnad, hade jag ingen aning om vilken ovanlig bil jag köpte. Det sade bara "klick, den bilen ska jag ha, om den fungerar som den ska". Information om bilen har jag skaffat mig i efterhand genom lusläsning på nätet på de språk jag behärskar.
Ska man sammanfatta all information jag fått från olika språkområden, blir det ungefär så här:
"Innan du köper bilen, förvissa dig om att du verkligen kommer att älska den, för du blir tvungen att behålla den länge. Den är nämligen inte säljbar, eftersom ingen har en aning om vad det är för bil. Andrahandsvärdet är därför uselt. Du får i stort sett skänka bort den"
Never!!!!
Dax att äta Växelspaksdamask snart, vore kul med film när du gör det :)
XC90 är ju på gång.. ;)