Bild
Nästa artikel
Vad är egentligen Classic Cars?

Vad är egentligen Classic Cars?

Tidningen

Vi låter Calle Carlquist ge en personlig förklaring kring konceptet Classic Cars och vad det egentligen är. Läs om du är nyfiken på projektet, som innehåller allt från app, digitala tidningar men även även gamla hederliga papperstidningar.

Artiklarna i Classic Cars är hämtade direkt från den svenska sportvagnstidningen Automobil under åren 2005-2011 och är ett urval av de allra bästa bitarna från en reportagebank som omfattar totalt över 75 olika klassiska sportvagnar.

Alla artiklarna är gjorda på hemmaplan, i Sverige, med svenskägda bilar, skrivna av välkända skribenter, fotograferade av verkligt högklassiga fotografer. För alla de läsare som under tre decennier följde Automobil är de här namnen säkert bekanta, viktigare är förstås att artiklarna har en höjd och ett innehåll som förmodligen ingen annan svensk tidning i genren kunnat matcha. Knappast någon utländsk heller. Det är också därför vi har valt att ge ut några av dem på nytt i påkostad inramning; som samlingsutgåva för Automobilvännerna men också för att de som inte upptäckte Automobil när det begav sig ska få chansen.

Jag var en av dem som hade den närmast lyxiga förmånen att ta fram de här artiklarna när det begav sig. Redaktionen gjorde ett stort revideringsarbete av tidningen 2005, lett av dåvarande chefredaktören Eric Lund och formgivaren Lars Rodvaldr. Det sparades inte på krutet, vare sig i sidantal eller i hur vi ville och kunde komponera det hela.

Vi som låg bakom Automobil hade ett par krav på varje artikel som skulle in i tidningen: den skulle vara snygg men inte snobbig, underhållande men inte tramsig och den skulle – kanske framför allt – ge läsaren en känsla av att han eller hon lärt sig något under läsningen hemma i favoritfåtöljen. Jag får för mig att vårt redaktionella lagarbete lyckades med detta.


Det var mycket jobb, ibland under helt knasiga förhållanden eller inför hotande oväder just när dyrgriparna rullats ut ur sina garage. Ibland var det verkligen nervöst. Att börja karriären som F40-förare med att baxa bilen ur ett garage proppfyllt av Ferrari och Lamborghini alldeles tätt inpå krävde högsta koncentration kan jag lova, inga repor tack!

Det var framför allt en utmaning – och ett nöje – att skriva för Automobils läsekrets, som vi visste hade så stor koll på ämnet sportvagnar, både nya och gamla. Det gällde för oss att vara på tå framför skrivbordstangenterna, förekom det fel i artiklarna fick vi minsann höra det.

Vi hade alltid ett krav; att få köra bilarna rejält, vad de än hette, vad de än kostade. ”För adjektivens skull”, sa vi, för att verkligen kunna dela med läsarna hur det kändes att ratta de här legendariska skönheterna, inte bara beundra dem på avstånd eller pysa runt kvarteret. Sådant lämnade vi med varm hand åt andra. 

Och köra fick vi. Automobil var en respekterad och välkänd tidning bland svenska sportvagnsvänner, som gärna öppnade sina garage och gömmor för oss. I dag kan olika förhållanden med en eller annan bil vi skrev om ha ändrats, gemensamt då var att alla ägare verkligen gärna ställde upp. Tack, än en gång!

Classic Cars idag

Eftersom vi brinner för klassiska sportbilar vill vi se till att göra dem tillgängliga för dig i flera kanaler. Du kan dels köpa en app med alla artiklarna för 69 kronor, du hittar den i iTunes App Store och i Google Play. Dessutom publicerar vi dem i Readly och Ztory, två digitala tjänster för alla oss som gillar magasin. Men vi gör dessutom gamla vanliga hederliga papperstidningar. 

Taggar: Tidningen, Hem, Nyheter

Kommentarer

#1
johan Larsson
2013-07-30 22:44

Hej grabbar, inte tycks kunna hitta dig på Cardsapp. Vad är din CBN numret?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.