Bild
Nästa artikel

PROV: Opel Astra Twintop

Skönheten och odjuret

Sportiga sköna former lovar mer än bilen kan hålla.

Man må ha delade åsikter om bilars form och utseende, men i mitt tycke är Astra TwinTop den snyggaste bil Opel har mäktat med på många år. Fronten hämtas från coupén Astra GTC medan taklinjen är inspirerad av den moderna klassikern Calibra.

Designavdelningen, med svenske Fredrik Backman i spetsen, har lagt ner mycket arbete för att bilen ska se snygg ut både med taket upp- och nedfällt. Och man har verkligen lyckats. Till skillnad från sina franska konkurrenter har man undvikit det baktunga utseendet oc nått en smäcker form i klass med koncernkollegan Saab 9-3 Cabriolet. Utseendet spelar nämligen stor roll i detta segment. Man riktar in sig på ett lite äldre klientel, främst till paret vars barn är utflugna men som fortfarande gärna har fyra sittplatser i bilen och plats för mer än en matkasse. Tack vare att man sänkt bagagegolvet 30 mm är det rymligt under bakluckan. Bagageutrymmet rymmer 440 liter med taket uppe och 205 liter med taket nerfällt. För att få in bagaget i det lilla brevlådeinkastet mellan lasttröskel och det nerfällda taket, finns en "Easy Load"-funktion som lyfter taket 25 centimeter så att man kan krångla ner väskorna i skuffen.

Opel kommer att ta in tre motoralternativ till Sverige. Samtliga är raka fyror på antingen 1,6 liter/105 hk, 1,8 liter/140 hk och 2,0 liter/170 hk. Man funderar även på att ta in 1,9-litersdieseln på 150 hk (finns även i Vectra, Saab 9-3 och Cadillac BLS) i ett senare skede. Toppversionen med en turbomatad bensinfyra på 200 hk kommer inte till Sverige. Men kunder som propsar kan naturligtvis få 200-hästarn. Om de verkligen vill.
Bilen är nämligen ett odjur att köra. Kanske på grund av att utvecklingstiden hölls ner till rekordkorta 23 månader. Astrachassit har styvats upp med balkar under bilen, men är trots det vek i chassit och bilen flexar mycket under körning på gropig väg. Styrkänslan är obefintlig, känslan i kopplingspedalen är otydlig och informationen genom ryggslutet svårtydd. Ljuspunkterna är bromsarna, den lättarbetade växelspaken och den hetsiga motorn. 200-hästarn frustar när varvräknarnålen passerar 4000 r/min och drar villigt genom hela registret. Tjänstevikten ligger på drygt 1,5 ton vilket innebär att hästsparken uteblir, men med tanke på omständigheterna gör motorn sitt jobb väl.


Tyvärr är toppmodellen standardutrustad med sportfjädring vilken accentuerar problemet med det veka chassit. Oftast är det karossen som flexar, inte fjädrarna. Därför blir ett byte till en bil med 1,8-litersmotor en glad överraskning. Med endast 140 hk under huven läggs de sportiga ambitionerna åt sidan och som glidarbil är TwinTop en betydligt trevligare upplevelse.
Denna bil har ett tum mindre fälgar (17 tum), vilket gör susen för vägegenskaperna. Motorn är inte lika rolig som den hetsiga 200-hästarn, utan är en anonym skapelse utan någon udd i varvtalsregistret. Stalltipset blir den kommande dieselbilen. Bottenkraft i kombination med den mer harmoniska standardfjädringen är det bästa valet. Då blir bilen en glidare ända ut i fingertopparna.

Molnen skingras över Sardinien, och taket kan fällas ner i farter upp till 30 km/h. Liksom Volvo C70 är taket tredelat för att ta så liten plats i bagageutrymmet som möjligt och proceduren sköts av fem elmotorer, åtta hydraulcylindrar och ett komplicerat 14-leders länkage. Det är ett under av koordinerade hydraulrörelser och själva nerfällningen tar 30 sekunder.
Enligt Opel fäller den genomsnittlige ägaren taket ungefär 7500 gånger under hela bilens liv. För säkerhets skull har man testat att fälla det 20 000 gånger för att kunna garantera ett problemfritt liv.
Med taket uppe var bilen lika tyst som en vanlig coupé, i nerfällt läge saknar man det vindskydd som är extrautrustning. Det blir lite blåsigt utan.
Bortser man från alla sportiga ambitioner är bilen en trevlig bekantskap. Opel vänder sig till dem som vill ha en "emotional vehicle" till ett attraktivt pris, och man erkänner i en uppfriskande självinsikt att kunderna som har pengar "nog köper en Mercedes SLK istället".

Priset för basmodellen av Astra TwinTop med 1,6-litersmotor börjar på 214 400 kronor och Opel räknar med att hela 65 procent av kunderna ska välja denna modell. 1,8-litersversionen kostar 229 000 kronor och är det hetaste tipset i väntan på dieselmotorn, som lär komma under nästa år. Bensinmodellerna kommer lagom till sommarsäsongens slut, i början av september. Har man inte bråttom, är det bäst att vänta till nästa år.
Taggar: Test/Prov

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.