PROV: Volvo C30
Volvo vill attrahera nya unga köpare och lyckas samtidigt göra sin bästa vägvagn någonsin. Etta på knattetoppen månntro?
Det mesta av tekniken fanns redan i S40/V50 och att ta fram en ny modell på denna bas var inte svårt. Beslutet var sunt, C30 har succépotential och med den glada lilla vagnen siktar Volvo på att stjäla kunder från BMW 1-serie, Mini Cooper och Audi A3. Man räknar med att hälften av C30-kunderna inte har ägt en Volvo tidigare.
C30 anknyter till historien. Volvo ser helst banden till det tidiga sjuttiotalets legendariska P1800 ES, men än tydligare ser man släktskapet med den 20-årsjubilerande 480 ES.
De som är familjära med Volvos historia minns fortfarande floppen med 480. Snygga linjer, högst olika Volvo tidigare kreationer, lovade gott men ett högt pris, klena motorer och initiala kvalitetsproblem satte krokben för modellen som Volvo själva nu helst glömmer.
Desto större är stoltheten över C30. Höjd och hjulbas är samma som S40 och förkortningen på 22 cm är tagen rakt av från aktern. Formen är inspirerad av konceptbilarna SCC och 3CC och en nästan produktionsfärdig prototyp av C30 visade på Detroitsalongen i vintras.
Bilen är snygg i verkligheten, särskilt de toppmodeller som finns till buds vid provkörningen på Mallorca. De stora 17-tumshjulen (extrautrustning) passar bra ihop med formen och den "premiumkänsla" som modellen ska förmedla. Den ovala bakluckan i glas är mycket 480 medan resten av bilen har det diskret moderna lite truliga formspråk som kännetecknar dagens Volvomodeller. Strålkastarna har fått svart ram för att förstärka den sportiga känslan och särskilja bilen från sina modellsyskon. Skuldrorna är bredast i Volvos modellprogram och C30 har en klart kaxig framtoning.
Insidan är hämtad från S40. Det innebär den "flytande" mittkonsolen och en proper inredning i (mestadels) trevliga material. Man vänder sig till en ung kundgrupp och Volvo tror många köpare kommer att vilja göra sin bil personlig i val av färger och utrustning. Urvalet av extrautrustning är extra stort, bland annat kan man få mittkonsolen i tre olika material och den svarta plastsargen i underkant på bilen kan lackeras, antingen i bilens kulör eller i en helt valfri kontrastfärg.
Den lilla bilen har kompakta yttermått, men rymmer fyra normalstora personer. En femte passagerare får stanna hemma då baksätet består av två separata stolar utan mittplats. Istället är baksätena förskjutna mot mitten av bilen och de två baksätespassagerarna har fullgott utrymme för både knän och huvud.
Bilarna som finns tillgängliga vid provkörningen är T5 på 220 hk/320 Nm och dieselmodellen D5 med 180 hk/350 Nm.
Modellutbudet är dock betydligt större än så. Utöver dessa kan man välja bensinfyror på 1,6 liter (100 hk), 2,0 liter (145 hk) eller en rak femma på 170 hk. Två dieselmotorer på 136 och 180 hästkrafter erbjuds också tillsammans med etanolmotorn i 1,8F med 125 hk.
Volvo anser att C30 ska vara sportigare än S40. Därför är C30:s normalchassi lika hårt som sportchassit i S40. Men det stoppar inte där, man kan även beställa ett sportchassi till C30 som därmed går utanpå allt vad storasystrarna har att erbjuda. Med detta monterat är krängningshämmarna grövre och bilen 20 mm lägre. Men det vanliga chassit erbjuder dock den bästa avvägningen mellan sport och komfort och rekommenderas varmt.
Styrningen förmedlar en vägkänsla man inte brukar förknippar med Volvo och är i klass med BMW 1-serie. Inget har gjort åt själva styrinrättningen, istället hämtade man bakfjädringens övre infästningar från nya C70. De har en aktiv medstyrning och med deras hjälp svarar bilen underbart på rattutslag. Man har även vågat göra det elektrohydrauliska styrservots insats liten då bara en fjärdedel av försäljningen kommer att ske på den amerikanska marknaden.
Vägegenskaperna är Volvos bästa insats överhuvudtaget. Man sitter lågt och det kortade och 40 kg lättare S40-chassit blivit ännu smidigare i kurvorna. Vägarna är gropiga men hjulupphängningarna tar hand om störningarna väl.
Inte helt osökt jämför man Volvo C30 T5 med Ford Focus ST, som är konstruerad med samma bottenplatta, motor och drivlina. På de slingriga spanska bergsvägarna sätts det framtunga (62 procent fram) chassit på prov. När gränsen är nådd är Volvon snällt understyrd utan att göra några hyss när man släpper gasen. Focus är därvidlag något sportigare/roligare/elakare och den frustande fordversionen av turbofemman är något sportigare än svenskens.
C30 T5 är utrustad med samma sexväxlade manuella låda som Focus ST medan dieselmodellen D5 är standardutrustad med en femväxlad automatlåda. Det går visserligen att växla bilen "manuellt" med hjälp av växelväljaren men man saknar en sjätte utväxling för att kunna utnyttja den starka dieselmotorns register fullt ut.
D5 är nämligen högintressant nu när den svenska försäljningen av dieselbilar har kommit igång på allvar. De 180 hästkrafterna drar fint men motorn knattrar förvånansvärt mycket och det passar illa i en premiumbil. Det som också ligger D5 i fatet är ett högt grundpris; 265 800 kronor är nästan 20 000 kronor dyrare än T5.
Produktionen av C30 har startat i den belgiska Gent-fabriken och Volvo tar emot order redan nu. I skrivande stund har 100 bilar sålts i Sverige och bilarna börjar levereras vecka fyra nästa år.
Priset på modell T5 börjar på 248 900 kronor. Det är 6600 kronor dyrare än Ford Focus ST i tredörrarskostym. För detta får man vägegenskaper i nästan samma världsklass, en roligare interiör och ett namn som klingar bättre.
Det är inte alls en dålig affär.
Ekonomi
Pris 248 900 kronor
Motor
Rak 5, turbo. 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad. 4 ventiler per cylinder.
Borrning/slag 83/93,2 mm
Volym 2521 cm3
Kompression 9,0
Max effekt 220 hk (162 kW) vid 5000 r/min
Max vridmoment 320 Nm vid 1500-4800 r/min
Formkurva
0-100 km/h 6,7 s
Toppfart 240 km/h
Vikteffekt 6,5 kg/hk
Litereffekt 87,2 hk/l
Förbrukning bl. körning 8,7 l/100 km
Kraftöverföring
Tvärmonterad motor fram. Framhjulsdrift. Sexväxlad manuell eller femväxlad automatisk växellåda.
Mått
Längd/bredd/höjd 4252/1782/1443 mm
Axelavstånd 2640 mm
Spårvidd fram/bak 1535/1531 mm
Vikt 1422 kg
Tankvolym 62 liter
Hjulupphängning
Individuell upphängning, skruvfjädrar och krängningshämmare. Fram fjäderben (McPherson), undre triangellänkar. Bak femlänksaxel.
Styrning
Kuggstång, elhydrauliskt servo, 2,9 rattvarv
Vändcirkel 10,6 m
Hjul
Fälg fram/bak 6,5 tum
Däck fram/bak 205/55 R16
Bromsar
Fram/bak: Ventilerade skivor runt om.
Dimension 300 resp. 280 mm