Bild
Nästa artikel

Porsche 911 Turbo: Styrkebesked

Provkörd

Med en nyutvecklad motor tar Porsche 911 Turbo ett steg till på effektstegen. Kraftutvecklingen är himlastormande.   

Autódromo do Estoril ligger strax väster om Lissabon och där visar Porsche den senaste uppdateringen av långköraren 911 Turbo. Vi var där och tog nykomlingen på pulsen.

Motorn är helt ny och bygger på 3,8-litersmaskinen från Carrera S, till skillnad från föregångaren som hade en mindre motor med rötter i nittiotalsracern GT1. Nu lämnar den 500 hk och Porsche har passat på att leda kraften genom en dubbelkopplingslåda, PDK på deras språk. Tillsammans med ett otal hjälpmedel som Porsche kallar PASM, PSM, PTM och PTV ska nya 911 Turbo vara ännu snabbare, starkare och snålare än föregångaren.

Men de har fel. Snabb är en underdrift, Turbon vrider ur sig så mycket kraft att man har fullt upp med att hålla fast sig när man drar i väg. Trots det visar den sig vara oväntat lättkörd och förlåtande. Det är inte som förr, när varje misstag slutade i en käftsmäll, i stället hjälper den dig att reda ut misstagen och få dig på rätt spår igen.

I nummer 10.09 berättar vi mer, bland annat om de tekniska nyheterna och hur de upplevs på gata och bana. Automobil 10.09 är ute i handeln den 10 november. Köp!

Taggar: Test/Prov
Porsche 911 Turbo: Styrkebesked
Porsche 911 Turbo: Styrkebesked
Porsche 911 Turbo: Styrkebesked
Porsche 911 Turbo: Styrkebesked
Porsche 911 Turbo: Styrkebesked

Kommentarer

#1
Sebastian
2009-10-30 01:28

Ser inte alla Porche nästan precis likadana ut? Förutom Panamera som har två dörrar till. Vad är grejen med Porche egentligen? Varför köper folk skiten?

#1
Niklas
2009-10-30 03:08

Jo det kan ju bero på att det är den överlägset bästa förarbilen sen den kom. Varför ändra på ett vinnande koncept. Den må vara en så kallad vw "bubbla" men om den tar kurvor på bästa sätt samtidigt som den inte drar mer än en normal V70. Jag menar 0,7 L/per mil i blandad körning slår det mesta. Och man kan ändå ta den ut på bana köra sitt "race" och ta sig hem med bilen utan sönderkörda bromsar osv. Det är varför man köper "skiten" enligt mig...

#1
Sebastian
2009-10-30 03:35

Synd då bara att den är så jävla ful.

#1
Anders
2009-11-02 17:36

Hmmm, Sebastian, vilka bilar gillar du?

#1
Patrik
2009-11-04 15:42

haha @ Sebastian... touché

#1
TIN
2009-12-03 15:57

Jo alltså - man köper Porsche för att den har en suverääään backspegel. Alltid tom. Utom när man kört om! Oavsett väg o väglag.

#2
Messerschmitt
2011-07-15 15:56

Får nog hålla med Sebastian. Utseendemässigt en av dom tråkigaste bilar som finns. Den var Cool på 70-80-talet men nu.... För dom pengarna hade det blivit Italienskt istället. ..Nu lite fakta siffror att tänka på..
1984-85 lämnade Turbon Ca 300-330 Hk o klarade sprinten på Ca 4.8 s nu 500 Hk o lite mer 1s snabbare...Why?? Jo fanstyget är över 200kg tyngre.
Bränner en massa effekt för det har blivit en övergödd ko...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.