Bild
Nästa artikelBMW 5-serie ger mersmak
Publicerad 27 januari 2010
Provkörning
På motorleder och bergsvägar runt Lissabon provkör vi nya BMW 5-serie och finner mognad och kompetens.
Nya BMW 5-serien lanseras på den svenska marknaden den 20 mars, men vi har redan provkört i trakterna runt Lissabon i Portugal. Formgivningen är betydligt mer återhållen än tidigare och avgjort lenare för ögat. Men det är under skalet de största nyheterna återfinns.
Den nya 5-serien delar plattform med sin storebror 7-serien (och för den delen Rolls-Royce Ghost), vilket betyder att framvagnen fått dubbla triangellänkar och bakvagnen är en multilänkhistoria upphängd i en rejäl hjälpram.
Från sjuserien hämtas också möjligheten att utrusta bilen med fyrhjulsstyrning, där bakhjulen hjälper bilen att svänga runt sin egen axel. Därtill har den nya 5-serien begåvats med elektromekanisk servostyrning - för första gången i BMW.
Och den fungerar väl, den artificiella känsla som kan plåga elektriska servon lyser med sin frånvaro i BMW. Hela bilen ger ett avspänt och moget intryck och bjuder på fluffig komfort. Och när vägen svänger tvekar inte den nya femman att bita sig fast och skjuta iväg.
Allting sker odramatiskt och med stort lugn, kanske till och med berövad på den lekfullhet BMW tidigare gjort sig kända för.
Hela provkörningen finns att läsa i Automobil 2.10 - ute i handeln den 10 februari.
Den nya 5-serien delar plattform med sin storebror 7-serien (och för den delen Rolls-Royce Ghost), vilket betyder att framvagnen fått dubbla triangellänkar och bakvagnen är en multilänkhistoria upphängd i en rejäl hjälpram.
Från sjuserien hämtas också möjligheten att utrusta bilen med fyrhjulsstyrning, där bakhjulen hjälper bilen att svänga runt sin egen axel. Därtill har den nya 5-serien begåvats med elektromekanisk servostyrning - för första gången i BMW.
Och den fungerar väl, den artificiella känsla som kan plåga elektriska servon lyser med sin frånvaro i BMW. Hela bilen ger ett avspänt och moget intryck och bjuder på fluffig komfort. Och när vägen svänger tvekar inte den nya femman att bita sig fast och skjuta iväg.
Allting sker odramatiskt och med stort lugn, kanske till och med berövad på den lekfullhet BMW tidigare gjort sig kända för.
Hela provkörningen finns att läsa i Automobil 2.10 - ute i handeln den 10 februari.