Kalle Puur - TVR-säker extremist
Brittiska sportbilar? Mörkgröna småsaker med rutig keps där uppe och ekerfälgar där nere? Svarar du hellre rå acceleration, extremt mullrande motorer och utstuderad form har du kanske fått dig en lektion av Kalle Puur. Sveriges meste TVR-entusiast.
Egensinniga tvr har sällan motorjournalisterna på sin sida. Med undantag för de första 15 åren har man ofta byggt bilar som krävt mer av sin chaufför än vad professionella rattgranskare brukar tycka är rimligt för vanliga konsumenter. Alltid lite mer motor än chassi.
Inte bryr man sig om att vara politiskt korrekta heller. På London Motor Show 1971 poserade nakenmodeller på, bland och i bilarna. Gissa vem som fick rubrikerna dagen efter.
I Sverige är dalmasen Kalle Puur den som troligen gjort mest för märket. Tillsammans med hustrun Linda och några goda vänner startade han märkesklubben för tjugotalet år sedan. Ett tag var han också återförsäljare. Och har naturligtvis garaget fullt med sportbilarna från Blackpool.
Vad är det som är så speciellt med TVR?
- Konceptet med vridstyvt chassi, kraftfull V8 och formskön glasfiberkaross plus en helt igenom handsydd skinninredning. Mums! Okej, 1960- och 70-talsmodellerna var kanske inte så formsköna - men himla tuffa! De senaste 15 åren har även designen varit i toppklass. För mig som jobbar med grafisk formgivning är det en fröjd att se hur TVR skapar smarta, vackra lösningar på också basala utmaningar. Designen är otroligt viktig.
Som att man inte låser upp som i andra bilar?
- Nja, när du tänker efter så är det rätt smart att ha knappen till dörrlåset ute på backspegeln. Du låser ju upp med fjärrkontrollen först.
Och bakom ratten?
-I en TVR är det motorljudet som är den stora upplevelsen. Att åka öppet och lyssna till en TVR V8 är något verkligt speciellt. I andra hand kommer känslan av motorns kraft som ger fart åt den lätta bilen. Men det är ju inte bara att hoppa in och köra i väg. Nej först måste du förstå hur konstruktören tänkt. Varför de viktigaste mätarna sitter i ratten, som i Cerbera. Men som med en riktigt rökig single malt, man måste lära sig att tycka om den. Sen sitter det desto starkare …
Hur är det med säkerheten?
- TVR har alltid haft ett stabilt chassi som man klätt med stötupptagande glasfiberkarosser. Men framför allt är bromsar, styrning och så vidare i toppklass. Är du bara öppen för intryck kommunicerar bilen hela tiden. Berättar hur vägen ser ut och hur mycket du bör gasa.
Men att man fortfarande vägrar anti-spinn!
- Antispinn hör verkligen inte hemma i en sportbil, basta! Ingen seriös förare accepterar en prestandabil där det går att trampa fullt utan hjulspinn därför att någon datamoj stryper motoreffekten. Självklart ska föraren själv dosera kraften, även om det kanske ger något sämre accelerationstider. Det kallas körkänsla. De nya TVR-modellerna har extremt långt slag på gaspedalen så att ingen av misstag ska råka trampa full gas. Ungefär som man gjorde på snabba motorcyklar i början av 70-talet för att förhindra oplanerad bakhjulsåkning.
De nya bilarna lär vara lättare att köra?
- De äldre 1960- och 70-talsmodellerna var lite bångstyriga. Men liksom alla andra bilar har även TVR blivit lättare att hantera tack vare bland annat servostyrning. Kopplingen, däremot, krävde ett vältränat vänsterben fram till och med Tuscan och Tamora-modellerna.
Vad kommer att hända nu under nye ägaren?
- Nikolai Smolenski må vara bara 25 år men han vet nog vad han vill. Vi får se vad som kommer när »hans TVR« presenteras. Förre ägaren Peter Wheeler har ju under dryga 25 år gett oss sin syn på hur en sportvagn ska vara och Sagaris blir sist i den raden.
Hur var det att sälja TVR-bilar? Mycket krångel?
- Inte alls! Millies Garage i Stockholm var importör och jag sålde bilar i Skåne några år. Bara kul.
Är du medlem i några klubbar?
- TVR-klubben så klart!
Vilken är den vackraste eller roligaste vägen eller banan?
- I Skåne finns många fantastiska sportbilsvägar med bra sikt så det är svårt att namnge någon. Roligaste banan är Ring Knutstorp men Kinnekulle ligger inte långt efter. Minst inspirerande är Anderstorp och Mantorp.
Grattis, du har full pott på Lotto! Vad skulle du köpa?
- Skulle nog vilja öppna ett lite annorlunda museum för klassiska bilar. Annars ligger en 1965 års TVR Griffith 400 med Fords V8 högt på lista. Om pengarna skulle räcka. *