Bild
Nästa artikel

Jonas Lindvall - Tydliga bilar bäst

Entusiasten - Automobil 5.05

Passion för skönhet kan ta sig många uttryck. För form­givaren och arkitekten Jonas Lindvall var det aldrig någon tvekan om yrkesvalet och att garaget skulle vara fyllt av minst en vacker bil. Just nu är det brittiskt 50-tal som gäller: AC Ace och Jaguar 2,4.

I en gammal reklamfilm för Volkswagen frågas retoriskt vilken bil han som kör snöplogen tar för att komma till jobbet. Samma sak gäller för designern. Viken bil kan få nåd av den som hela dagarna sitter och skissar på sköna saker?
Jonas Lindvall ritar inte bilar. Istället har han gjort sig ett namn både i Sverige och internationellt för sina möbler och inredningar. Fyra gånger har Jonas Lindvall Arkitektur & Design belönats med utmärkelsen Utmärkt svensk form och syns både på Nationalmuseum i Stockholm och på designmuseet Victoria and Albert i London.   

Okay, vilken är världens vackraste bil?
-  Hopplöst att säga. Men jag föredrar perioden 1920 till 1960. Det var då självsvåldliga och egensinniga konstruktörer och formgivare gjorde skapelser efter eget huvud. Bilarna blev tydliga metaforer för ägarna.            

Vad innebär det att en bil är vacker?
- Just att den är tydlig. Alltså att tanken bakom modellen framgår direkt och att form givaren inte försökt få bilen att sända löften som konstruktionen inte kan uppfylla. Det blir snyggare med så lite dekorationer som möjligt. Det är förresten samma sak med möbler och byggnader.          

Vem har gjort vackrast bilar?
- Ettore Bugatti. Han var nog inte alltid så praktisk. Men tänk att hålla fast vid enbart kardanbroms (Bugatti Brescia) bara för att trummor skulle förfula hjulen. Och när han gav efter gick firman över till gjutna aluminiumfälgar med integrerade trummor i navet. Kanske var det hans sätt att göra världen lite vackrare.


Varför ritar du inte bilar istället?
- Det kändes ouppnåeligt. Den franske författaren Marcel Proust sa nåt om att människan helst gör det hon är näst bäst på. Förresten är jag inte säker på att jag blivit en särskilt bra bildesigner.   

Berätta om din roligaste bilaffär.
- Som 19 åring drömde jag om en viss ac Ace. Ägaren ville inte sälja utan hänvisade till att »det finns ju en 54:a till«. En greve som var bilhandlare hade gjort konkurs 1959 och tagit med sig lite bilar till ett gammalt mejeri i norra Uppland. 20 år senare skrev jag brev till alla pastorsexpeditioner i regionen och hittade karln. Fick kärran för 40 000 kr. Det var tider!     
 
Vad gör AC Ace speciell?
- För det första är den snyggare än Cobran, som alla snackar så mycket om. Sparsmakad och elegant. Men jag gillar också den lilla långslagiga tvåliterssexan som ac konstruerade redan 1919. Den gör bilen mer välbalanserad. f1-världsmästaren John Surtees utsåg förresten modellen till en av de finaste brittiska sportvagnarna genom tiderna.

Och Jaguar 2,4?
- Den är stram och ren i linjerna. Inte överdekorerad och usa-anpassad som efterföljaren mk 2 utan precis så tuff som jag tror att William Lyons ville ha det.

Är du medlem i några klubbar?
- acoc. Alltså ac Owners Club.

Vilken tävling eller utställning vill du inte missa?
- Mille Migliga är förstås en självklarhet. Eller borde vara i alla fall vara för jag har bara varit där en gång. Det kommer alltid nåt i vägen.  

Vilket är den vackraste eller roligaste vägen eller banan?
- Jag säger Nürburgrings nordslinga, som alla andra. Sen är det också gott om fina vägar runt Häckeberga i Skåne. Är man ute på carspotting är Queen Gate i London inte dumt. Såg ofta racerföraren Alain de Cadenet där i sin brukskörda Alfa Romeo 2300 med ylande kompressor när jag var gäststudent på Royal College of Art.  

Vad tycker du om moderna bilar?
- De har blivit så tunga och komplicerade. Till och med Ferrari har antispinnsystem och gps när det enda som verkligen behövs är en stark motor och en vacker ratt. Lotus Elise är ett av få undantag med en genial och enkel grundkonstruktion. Fast jag vill inte ha en sådan heller.     

Vad tror du om framtidens entusiastbilar?
- De är redan byggda! Jag är reaktionär.  

Grattis, du har tio rätt på Lotto! Vad skulle du köpa?
- Drömmer om en tvåliters Maserati a6g. Gatmodellen de byggde i 60 exemplar åren 1954 - 57. Och det ska nog vara med Zagatokarossen. Men går inte det är jag också på jakt efter en viss Ferrari 212. Nämligen chassinummer 92e. Fast den har haft samma amerikanske ägare sedan 1958 och inte rullat en meter på nästan 50 år. *

Taggar: Slask
Jonas Lindvall - Tydliga bilar bäst

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.