För äran, pokalen och buketten
Motorsport handlar inte om att tjäna pengar. Det handlar om att ha kul. På en av Sveriges största motorhändelser möts ett glatt gäng.
Svenskt Sportvagnsmeeting. Språkblandningen antyder något av det sammelsurium som är själva händelsen. Svensk Sportvagnsmeeting, SSM, arrangeras för trettioandra året i rad av MGCC . De två första åren höll man till på Scandinavian Raceway i Anderstorp, sedan dess är det Ring Knutstorp som gällt.
Evenemanget arrangeras tillsammans med Racerhistoriska Klubben, RHK, och Sportvagnsmästerskapet SPVM som båda kör var sin deltävling i sina respektive cuper. Dessutom körs ett sportvagnsrally på vanliga vägar.
Sportvagnsmästerskapet omfattar fyra huvudklasser: Roadsport, Modsport, RS 1800 och RS. Roadsport innebär att bilarna fortfarande ska vara godkända för gatbruk.
Modsportbilarna
baserar sig på gatbilar, men är så modifierade att de inte längre än godkända för gatbruk. RS-bilarna är rena banracingbilar. RS 1800, som tidigare hette Clubman, kör med otrimmade Ford Zetec 1800-motorer på ca 160 hk medan RS-klassen är den vassaste i skaran. Drivkällorna varierar från motorcykelmotorer upp till treliters V6:or.
Racerhistoriska klubben arrangerar RHK Cup med klasser som GT/GTS, äldre formelbilar, Formel Vee, äldre och nyare standardvagnar med flera i en salig blandning.
Förvirrande?
För nybörjaren verkar det minst sagt rörigt, särskilt som bilar ur olika klasser tävlar i samma heat. Men med näsan djupt i ett exemplar av det utförliga programmet får man snart kläm på hur det hänger ihop och kan ha koll på loppen. Men egentligen spelar det inte så stor roll.
SSM är en
av Sveriges största motorhändelser. Inte publikt sett, men väl i antalet deltagare. Omkring 250 ekipage tävlar i myriaden av klasser och stämningen är på topp. I depån är man goda grannar och lånar prylar och verktyg teamen emellan.
Publiken stannar till och tittar när det mekas i depån och under både lördagen och söndagen kan man åka med en tävlingsbil runt banan.
För dem som bara har sett banan utifrån är det ovärderligt att få uppleva hur g-krafterna sliter i kroppen genom NGK-kurvan och hur det kittlar i magen över krönet mot Litokurvan strax före start-målrakan. Det ger en helt annan förståelse för hur det är att köra snabbt runt en spännande bana som Ring Knutstorp.
Trots vissa bekymrade miner bland de deltagare som får bärgas ur sandfållorna är stämningen på högsta nivå.
Inga prispengar står på spel och det är kanske det som är hemligheten. Segeräran och blomsterkvasten ligger ännu närmare motorsportens kärna; att ha kul.*