Erland Cox - Andas in, andas ut.
Effekten sitter i toppen. Att suga in och trycka ut ytterligare lite mer luft- och bränsleblandning ger sköna sparkar i ryggen. Erland Cox har gjort det till sin livsuppgift att hjälpa motormän med andningen.
För entusiaster är det nästan pornografiskt kittlande med mjukt rundade avgasportar. Gärna stora nog att rymma tennisbollar.
Erland Cox märkte snabbt hur viktig motorns andning var för att moppen skulle bli snabbast i stan. Ovärderliga kunskaper när siktet ställdes in på stora v8-motorer för drag racing. Eller när Henrik Roos skulle visa framfötterna med sin fia gt Dodge Viper på Europas racerbanor.
I dag bearbetar Erland topplock på heltid.
Blir det inte enformigt?
- Det är utmaningen som räknas. Hur mycket kan jag få den här toppen att flöda, det är en ny utmaning varje gång. Det spelar ingen roll om det är till en liten 50-kubikare eller en stor v8.
Berätta om utmanande topplock.
- I racing kräver regelboken ofta restriktorer för att hålla effekten nere. Så var det när jag jobbade med v10-motorn till Henrik Roos Dodge Viper. Visst är det en sporre, ändå drömmer man om att slippa begränsningar.
När fick du skapa fritt?
- När jag jobbade med ett danskt dragracing-team som körde Pro Stock. Vi utgick från ett Chevrolet Marine-motorblock och min uppgift var att modifiera lämpliga, godkända topplock. Tror jag skissade ventilvinklar och kanaler i tre månader innan topparna hamnade i fräsen. Ur 8,2-liter v8 tog vi ut 1 094 hk.
Vilken motor vill du få snurr på?
- Det skulle vara kul att sätta svenskt rekord med 50-kubikare. Håller på och trimmar lite Zündappmotorer och är uppe i nästan 18 hk på vevaxeln. Inspiration hämtar jag från en gammal tysk bok om när nsu körde på Bonneville på 50-talet.
Berätta om din roligaste bilaffär.
- Köpte en Dodge Charger på Mantorp Park. Gav 42 000 kronor utan att jag visste vad som låg under huven. Det visade sig vara en 6,5-litersmotor som jag lärde mig att meka på tills jag körde ifrån det mesta, rakt fram. Sen sålde jag bilen utan motor och låda för 50 000 kronor.
Är du medlem i några klubbar?
- Hyllinge ms.
Vilken tävling eller utställning vill du inte missa?
- sm i flödning. Vi är ett gäng motortrimmare som sätter upp våra bästa Volvo b21- eller b23-topplock i flödesbänken. Sen mäter vi vilket som transporterar mest luft genom den original 44 mm stora insugsporten. Ventilen ska också vara av standardstorlek och skaftet får inte vara tunnare än sex mm. Förra året tog vi på Topplocksverkstan hem segern!
Vilket är den vackraste eller roligaste väg eller bana du vet?
- En racerbana ska vara kuperad. Därför ligger både Knutstorp och Sturup bra till. Men naturligtvis står Nürburgring och Spa Francorchamps i särklass. Vanliga vägar hittar man bäst i Ducati-klubbens karta.
Vad blir nästa steg i topplocket?
- Elektriskt styrda ventiler, ingen kamaxel alltså. Tänk att justera lyftarhöjd och öppningstider steglöst. Med fyrventilstoppar skulle man kunna öppna bara två ventiler per cylinder för att öka flödeshastigheten och vridmoment på låga varv. Men för racing är nog solenoiderna för långsamma. Än så länge.
Grattis, du har tio rätt på Lotto! Vad skulle du köpa?
- Porsche gt3. En färdig racerbil direkt från
fabrik. En dröm att köra, en dröm att trimma vidare på. *