Du kan också!
Visst kan du köra på bana, även om du bara har lånat mammas bil för en dag. I Challenge tävlar du mot dig själv och har hur kul som helst - utan att det kostar skjortan.
Challenge, challenge, challenge... Där! Där står skylten. In till vänster. Ut på flygfältet. Kolla! En skylt till. Höger. Fram till start- och landningsbanan. Inga flygplan på ingång? Nix. Ã-ver banan. Ner längs taxibanan av betong, över ett krön och där!
Där står de andra deltagarna i helgens Challenge på Tullinge flygfält. Jag ställer Porschen, Projekt 968, sist i raden bakom bmw m3 csl och Porsche 996 Turbo. Som nästa bilar står Renault 5 och Golf gti. Blandningen av bilmärken och typer är total. Lite längre fram dyker det upp Lamborghini Gallardo, Ferrari 308 gtb och Audi A3.
Det kostar bara 300 kronor för en dag och alla är välkomna oavsett bilval. Mammas shoppingskoda går lika bra som en splitter ny superbil.
Gemensam är förarnas
lust att köra så nära bilens gräns som möjligt. Att knixa sig runt banan och för varje vända förbättra sin körning lite till. Och förhoppningsvis slå någon som på papperet har en bättre bil.
Banan som Challenge-gänget kör är en hybrid av bankörning och slalom. På vissa partier är det knixiga konuppställningar som tvingar ner farten, på andra ställen är det taxibanan som sätter gränserna för spårvalet och farten. Svepande kurvor, zick-zack och hårnålar avlöser varandra i raskt tempo. Som tur är kör förarna en och en i banan. Ett misstag kan som värst leda till en sladd ut i gräset och förlorad tid. Det finns inga andra som ligger bakom och stressar, inga man kan köra ihop med.
De andra står i stället i kö och väntar på sin tur. De tittar på körningen, sparkar däck, äter mat, rastar hunden. Och snackar bilar naturligtvis. Den minsta gemensamma nämnaren. Bilen. Och körningen.
»Hur gör du i den skarpa högern där? Rullar du in eller ligger du på med stödgas?« och »Man får ta det otroligt försiktigt i vändningen ute på fältet, halt som snor just där«.
Snacket och väntan fyller en funktion. När det är dags för nästa vända provar man på lite nya idéer om hur man snabbast forcerar banan, kapar lite tid, blir lite bättre.
Det är nog det som förenar alla på fältet. Viljan att bli en bättre, snabbare förare med ännu bättre kontroll på bilen. Flygfält passar väldigt bra i det sammanhanget, ytorna gör att man kan testa sin gräns och misslyckas utan att göra skrot av bilen.
När dagen lider mot sitt slut har alla förbättrat sin tid från morgonen. Körningen har varit utvecklande och kul. Man har träffat nya, tokiga människor, sett nya saker, provat sånt man inte bör eller vågar i trafiken. Fått bättre koll helt enkelt. Och haft kul. På en och samma gång.
Kan man verkligen
ta sin sportbil och köra allt vad tygen håller på ett flygfält? Naturligtvis! Alla sportbilar är tänkta att köras fullt ut och de flesta standardbilar klarar det. De är förvisso tillverkade för allmän väg och har däck, fjädring och hjulvinklar för den uppgiften. Trots det kan man utan problem ta sin vanliga bil och köra slalom med den. Körningen tar sällan längre än två minuter per gång och inget hinner överhettas eller slitas speciellt hårt under den tiden.
Men, när man väl kört ett par helger finns det saker man kan ändra på sin bil för att få den att gå fortare och med mindre slitage runt en slalombana.
Det enklaste är att byta däck. Med gatdäck som har värmetåligare gummi med extra grepp (kallas R-däck) får man med lite träning bättre varvtider. Man kan hjälpa däcken på traven genom att ställa in mer camber, hjullutning, så att man kör på däckmönstret i kurvorna och inte på däcktexten. Det ökar greppet markant.
Om man kör slalom ofta utan att öka camber kommer däcken att slitas ut i ytterkanten.
Med en hårdare fjädring och krängningshämmare kan man ge bilen en snabbare respons och en bättre balans. Något som är vanligt är att bilen är för understyrd och det tappar man en hel del fart på. Om man kan balansera bilen så att man själv kan styra vilken ände som ska tappa greppet blir bilen både mer lättkörd och snabbare.
En modifiering som brukar ge resultat är att byta stol. I en bekväm stol som ger riktigt bra sidostöd slipper du använda ratten som kurvhandtag. Då kan du mera precist styra bilen när det går fort och få bättre känsla för var gränsen ligger. *