Direktstyrd men understyrd
Alfa Romeo har valt
att göra 159 extremt direktstyrd, bara 40 grader behöver ratten vridas för att krypa runt kurvan. För att kompensera bilens direktstyrdhet i högre farter och göra den vilsam att köra har man begåvat 159 med en understyrningsgrad som är väl tilltagen. Med denna typ av styrning skapar man en bil som kvickt tar sig runt gathörnen i staden samtidigt som landsvägsresan blir en relativt stabil upplevelse. Den slutgiltiga understyrningen är inte speciellt dominerande och oftast räcker det med ett gasuppsläpp för att få bakvagnen dit man önskar.
Porsche 911 är inte
speciellt direktstyrd i jämförelse med dessa två, men den bjuder på konsekvent beteende genom en relativt låg understyrningsgrad. Framför allt har den en mycket hög gräns för sidoaccelerationen vilket ger hög kurvhastighet.
MX-5 lyckas med
att få kombinationen av direktstyrdhet och en låg understyrningsgrad att kännas stabil och trygg. Den är dessutom lättkontrollerad och har låg slutgiltig understyrning. Ett gasuppsläpp räcker för att växla till kontrollerad sladd.