Bromsar enligt förväntan
Att bromsa med Alfa 159
känns som att bromsa med vilken annan familjebil som helst. Däckens grepp är lägre än på en sportbil, därav den lägre retardationen. Med jämna mellanrum släpper bromsarna väl mycket på trycket under regleringen. Exempelvis vid 150 km/h när systemet försöker bestämma vilket grepp det har att spela med och vid 110 km/h, där regleringen går väl djupt för att sedan bli exemplarisk ner till 20 km/h. I låg fart har ABS alltid problem med regleringen eftersom hjulen snurrar långsamt.
Porsche vittnar om
ingenjörskonst på högsta nivå: ABS-regleringen ligger hela tiden nära gränsen för hjullåsning utan att tappa konceptet. Men även kombinationen bra viktfördelning och mycket bra däck talar till Carreras fördel.
Mazda MX-5 har
suverän bromsreglering: väldigt liten skillnad mellan topparna och dalarna. Det finns bilar med kortare sträckor än MX-5 men knappast med mer sofistikerat ABS.