Accelerationstest
TITTA EFTER! I accelerationsdiagrammet är det intressant vad som händer upp till ca 20 km/h samt hur länge bilen sedan kan hålla den accelerationsnivån? Detta är ett mått på drivhjulens grepp. När däcken greppar sjunker accelerationen. I 120 km/h accelererar BMW M6 mer än dubbelt så mycket som Mazda MX-5 och Alfa 159 tack vare vikt/effektförhållandet.
BMW M6
Kombinationen bakhjulsdrift, 50 procent av vikten på bakaxeln och hög effekt (507 hk) gör att man upp till 90 km/h håller så hög acceleration som bakhjulen överhuvudtaget förmår. När trean går i begränsas accelerationen av enbart vikten och motoreffekten.
Mazda MX-5
MX-5 har bakhjulsdrift, 50 procent av vikten på bakaxeln och låg effekt (160 hk). Därför orkar den bara spinna bakhjulen till 30 km/h, därefter begränsas accelerationen av motorns effekt och bilens vikt. Det syns även i hastighetsdiagrammets inledning där BMW och Mazda följs åt till 30 km/h.
Alfa 159
Ju hårdare man accelererar med en framhjulsdriven bil, desto sämre blir drivhjulens grepp. Därför har Alfa 159 problem att accelerera effektivt upp till 50 km/h. Sedan greppar drivhjulen och förhållandet jämnas ut jämfört med MX-5 (som har snarlikt vikt/effektförhållande).