Tid hos doktorn
är det inte dags ...
...att göra en service på 968? projektbilen förmyndare Jonas Sahlström har inte skött sina plikter.
Ibland tappar man greppet om saker. Så var det för mig i samband med att vår eminente medhjälpare Lars Falk blev tillförordnad vårdnadshavare och sommarpappa för vår 968. Vår babyblå projektbil gled diskret ur mitt medvetande. Det var också herr Falk som återbördade projektet till mitt skrivbord genom att ställa frågan:
- Är det inte dags för service på bilen?
Attans, service.
Det dåliga samvetet knackade på dörren. Vägmätaren stod på 10 800 mil. När tusan gjorde vi service senast? Tacksamt nog hade vi dokumenterat den första och hittills enda service vi gjorde på den nyimporterade bilen i Automobil nummer 5.05. Då stod vägmätaren på 8 600 mil, alltså för 2 200 mil sedan. Vilka är serviceintervallen på en 968?
Telefonsamtal till K3 Autocenter.
- Självklart kan vi fixa en service på 968:an. Vilket miltal pratar vi om, frågar Bertil Karlsson på K3.
Problemet med det okända miltalet biter sig fast som en ettrig terrier. Man vet aldrig vilken service och vilka punkter som ska kontrolleras.
- Serviceintervallen är 2 000 mil, så vi gör väl en genomgång av bilen enligt 4 000-milaservicens stora program, så får vi se vad vi hittar.
Jag lämnar över bilen i deras ömma vård och dagen efter blir jag uppringd.
- Bromsbeläggen bak är väldigt slitna. Ska vi byta dem?
Jag svarar ja och underlåter att nämna att vi precis har skiftat bromsbelägg mellan fram- och bakbromsar för att slita ut det sista ur de bakre beläggen. Det kanske ändå var dumsnålt att behålla dem. K3 anmärker även på skyltbelysningen bak och jag ger klartecken för byte. Vi får även en anmärkning på att bakdäckens insidor är slitna på grund av mycket negativ camber. De rätt extrema hjulvinklarna är bra vid bankörning men sliter hårt på däckens insida på vanlig väg. Dags för mer bankörning alltså.
K3 noterade även
att de tunna spacerplattorna på framhjulen saknar centreringsstyrning, vilket gör det svårt att centrera hjulen rätt. Kanske borde vi plocka bort plattorna helt eller montera tjockare spacers med centerstyrning. Det är ett oljeläckage från packboxen vid svänghjulet och ett kring oljekylaren i motorns framkant, men K3 valde att låta dem vara.
- Det var ett ganska litet läckage vid svänghjulet. Det i framkant på motorn var lite större, men jag märkte att oljefiltret inte satt ordentligt fastskruvat så det kanske var det som läckte, säger Gunnar Karlsson.
Summa 9 900 kronor senare kan jag hämta ut bilen i gott skick. Det känns skönt att köra omkring i en nyservad bil. Även om det inte märks så jättemycket på bilen är det rena samvetet en väl så trevlig reskamrat.*
Inköp
9 800 brittiska pund (129 500 SEK växelkurs mars 2005)
Utlägg förra året
91 621 kronor
Utlägg hittills i år
Service 9 900 kronor
Besiktning: 300 kronor
Totalt 231 321 kronor
(exklusive bensin och försäkring)