Hur ska detta sluta?
Mörk, lömsk och lös i hullet - Automobils Porsche 964 med 30000 mil under västen skulle givetvis heta »Black Adder«. Nu återstår att se om vi kan få ormen så bitsk som vi vill.
Målet med projekt Black Adder är att skapa en riktigt kul men ändå relativt billig 911 som kan avnjutas maximalt på både bana och landsväg. Vi ska jaga ren och oförfalskad körglädje snarare än varvtider och vi ska strunta blankt i om karossen inte blänker som en spegel i varje tum. Mullrande avgasljud, överstyrningstendenser och annat ociviliserat beteende uppmuntras desto mer! Först måste nya chassikomponenter upphandlas. De riktiga läckerbitarna från Ã-hlins etc. gick direkt bort på grund av projektbudgetens strama karaktär.
Valet föll på ett ställbart chassi från h&r som bör styva upp bilen utan att göra den olidlig på väg. Bilmodecenter (www.bilmodecenter.se) gav ett bra pris och saken var biff. Sedan behövdes reservdelar för att få bilen i skick i övrigt. Till att börja med rs-koppling och rs-svänghjul, allt för att få respons värdig en orm. Listan fortsatte: tändkablar, tändfördelare, tändstift, oljefilter, luftfilter, packningssats för ventiljustering, G-rör som ersätter sista ljuddämparen (loud pipes save lives …), bromsbelägg, styrbussningar, med mera, med mera …
Efter lite efterforskningar visade sig Peter på Porschespecialisten Ferdinand.se vara rätt samtalspartner. Företaget kan få fram prisvärda delar till alla gamla Porsche och kan dessutom föra en bra dialog runt vad som behöver göras. Av bara farten beställdes en mockaratt och ett par fia-godkända lättviktsstolar från Sparco.
Delarna trillade in på Posten och jag insåg snart att alla dessa tunga mekaniska jobb skulle bli för mycket för oss på redaktionen. Bara att bita i det sura äpplet och leja ut arbetet till en bra verkstad. I slutet på augusti skulle modifieringarna börja, men några dagar före behagade Black Adder att kasta in handduken och bli stående i en korsning.
Någon kilometer tidigare hade varenda varningslampa i bilen lyst oroligt så att något var ordentligt fel hade Black Adder redan upplyst mig om. Generatorn var boven, men till min stora lycka var jag inom en kilometer från både Automobils redaktion och den bilverkstad vi ska använda, så reporter Sahlström kunde rycka ut och bogsera direkt.
Arbetet skulle ta två veckor, men bultarna till svänghjulet har varit restnoterade, vilket lett till att projektet stått stilla ett tag. Nu är alla delar levererade, vilket gör att motorn lyfts ur bilen och det seriösa arbetet kan börja. Samtidigt som motorn är urtagen passar vi på att ta bort ac-kompressorn och diverse onödiga slangar och ljudisolering. Så fort det mekaniska är klart ska vi sedan rensa bland inredningsdetaljerna i bilen:
Ut med baksäte, reservhjul, de blytunga eljusterade originalstolarna, ljudisoleringsmattorna, radio och högtalare, in med skalstolar och mockaratt!
KOSTNADER
Inköp (9 500 pund) ca 110 000 kr
Resor, bensin, färja 6 000 kr
Strålkastarglas för vänstertrafik 400 kr
Bakgrundskontroll/
reg.besiktning 3 000 kr
Chassikomponenter 15 000 kr
Koppling, övriga delar 18 000 kr
Skalstolar/ratt 9 000 kr
Total kostnad (hittills) 161 400 kr
Ska göras
* Montering av chassi
* Byta koppling, styrbussningar och omfattande motorservice
* Rensning av onödig inredning
* Montering av skalstolar
* Stripes i klassisk Automobil-livery
* Nya däck
* Motoroptimering på rullande landsväg
Kommentarer
Hej igen,
Är RS ratten till salu så är jag intresserad
av att köpa den.
Mv. Björn Adamsson
964 C2-90
Både ratten och stolarna sålda. Vi fick 7.000 för stolarna och 3.000 för ratten! ///Anders