968:an A-testas på Gotland Ring
bromsar som en gud......men abs-systemet är inte riktigt kompis med r-däcken.
Inbromsningarna går
fenomenalt tack vare de fina R-däcken. Det gäller dock att undvika att bromsa för hårt och att inte aktivera ABS-funktionen. ABS-systemet är inställt för vanliga gatdäck och kan inte utnyttja det överlägsna greppet i R-däcken. Systemet släpper för mycket bromstryck i reglercyklerna och man tappar ungefär tio meter i inbromsningarna.
Instyrningen in i kurvorna är bra, trots de usla dämparna. Ã-vergången mellan körning rakt fram på rakan till att bilen kränger i kurvan är diffus på grund av de dåliga dämparna. Men när bilen väl har satt sig på fjädringen i kurvan är det lätt att hitta balansen i bilen. Bilen är lagom understyrd och med lite gaspådrag blir balansen neutral.
Det lutar dock en
hel del. Subjektivt sett lutar Porsche ungefär lika mycket som Volvo S60 R, eller drygt tre grader.
R-däcken ger bra grepp i kurvorna så man behöver inte bromsa så mycket före svängarna. Därmed sparar man på bromsarna.
En annan skillnad mot gatdäcken är att R-däck betydligt snabbare får tillbaka greppet vid en sladd. Med ett vanligt gatdäck måste man sakta ner farten en hel del innan däcket återfår greppet igen.
Att vår 968 (blå kurva) är fyra tiondelar snabbare än Corvette C6 (grön kurva) beror mest på R-däcken. Corvette drar ifrån på rakorna, men Porsche hinner i fatt i kurvorna.
Det är inget dåligt betyg för Corvette, men testet illustrerar hur en välbalanserad, motorsvag, bil med rätt däck kör ifrån betydligt starkare bil.*
På Gotland Ring kör vi ett antal varv för att hitta bromspunkter och spårval med bilen, sedan körs fyra varv så fort som förare och bil klarar av. Det snabbaste varvet räknas.
Analys Bilens uppförande på racerbana är något mycket subjektivt, även om mycket av bilens prestanda går att mäta.
Föraren kommenterar bilens uppträdande och mätsystemet levererar en hastighetsgraf. I diagrammet kan man se kurvhastigheter, maxhastigheter, inbromsningar, gaspådrag och mycket annat.