Bild
Nästa artikelVolkswagens DSG-låda blir sjuväxlad
Publicerad 3 januari 2008
Nyheter
Vi på Automobil gillade starkt föregångaren med sex växlar. Nu kommer version två av deras populära Direct Shift Gearbox. Först och främst erbjuds den i Golf och Golf Plus.
DSG-lådan lanserades första gången för fem år sedan. Precis som förkortningen DSG står för, handlar det om direkt växlingsbyte. I grunden är det en växellåda med dubbla kopplingar.
Tekniken bakom den senaste versionens DSG är torrkörning, det vill säga att kopplingarna inte läggs i ett oljebad, något som ska göra den effektivare. Om detta skvallar inte det maximala vridmoment på ynka 250 Nm.
Från och med nu ingår även ett "backstartssystem" som gör att bilen står stilla när du släpper bromsen i uppförsbacke. En ofta saknad funktion på auto- alt. halvautomatiska växellådor.
Priset för växellådan blir 14 000 kronor, alltså oförändrat.
En rolig brittisk tv-reklam om Volkswagens DSG.
Tekniken bakom den senaste versionens DSG är torrkörning, det vill säga att kopplingarna inte läggs i ett oljebad, något som ska göra den effektivare. Om detta skvallar inte det maximala vridmoment på ynka 250 Nm.
Från och med nu ingår även ett "backstartssystem" som gör att bilen står stilla när du släpper bromsen i uppförsbacke. En ofta saknad funktion på auto- alt. halvautomatiska växellådor.
Priset för växellådan blir 14 000 kronor, alltså oförändrat.
En rolig brittisk tv-reklam om Volkswagens DSG.