Bild
Nästa artikelVärldens snabbaste sedan
Publicerad 6 februari 2009
Nyheter
Gillar du inte att din BMW M5 stoppar vid 250 km/h? Eller ens vid 305 km/h? Vad sägs då om en toppfart på 367,4 km/h? G-Power förvandlar din M5 till världens snabbaste sedan.
I somras satte G-Power hastighetsrekord som "världens snabbaste BMW sedan" med 360 km/h men det lät inte så kul. Man var ute efter Brabus Rockets rekord på 365,7 km/h.
Så man bytte ut de dubbla kompressorerna på V10:an mot kraftigare doningar och plockade ut 20 hästar till, sammanlagt 750 hästar. De nya remdrivna kompressorerna möjliggjorde betydligt högre effektuttag, uppåt 900 hästar, men av hållbarhetsskäl tyckte man att det räckte med 750 hästar.
Resonemanget visade sig stämma, i november satte man nytt hastighetsrekord och denna gång klådde man Rocket. Den nya noteringen lyder nu på 367,4 km/h.
Motorn är lika högvarvig som förut, men vridet är hyggligt redan från låga varv. Maximalt ger maskinen 800 Nm vid 5000 r/min.
Accelerationen begränsas snarare av drivhjulens grepp än motorkraften. 0-100 km/h går på 4,5 sekunder. Desto bättre går det när vagnen är uppe i fart, 0-200 km/h går på 9,7 sekunder och 0-300 km/h på 26,0 sekunder.
Vill man ha en likadan bil går Hurricane RS loss på runt 300 000 euro, men man kan även trösta sig med det 730 hästar starka motorkitet till den förre rekordhållaren för 56 000 euro. Då gör M5:an 360 km/h, vilket är hyfsat i de flesta fall.
Snikvarianten är ett kompressorkit som endast ökar effekten från 507 till 600 hästar för 15 441 euro.
Så man bytte ut de dubbla kompressorerna på V10:an mot kraftigare doningar och plockade ut 20 hästar till, sammanlagt 750 hästar. De nya remdrivna kompressorerna möjliggjorde betydligt högre effektuttag, uppåt 900 hästar, men av hållbarhetsskäl tyckte man att det räckte med 750 hästar.
Resonemanget visade sig stämma, i november satte man nytt hastighetsrekord och denna gång klådde man Rocket. Den nya noteringen lyder nu på 367,4 km/h.
Motorn är lika högvarvig som förut, men vridet är hyggligt redan från låga varv. Maximalt ger maskinen 800 Nm vid 5000 r/min.
Accelerationen begränsas snarare av drivhjulens grepp än motorkraften. 0-100 km/h går på 4,5 sekunder. Desto bättre går det när vagnen är uppe i fart, 0-200 km/h går på 9,7 sekunder och 0-300 km/h på 26,0 sekunder.
Vill man ha en likadan bil går Hurricane RS loss på runt 300 000 euro, men man kan även trösta sig med det 730 hästar starka motorkitet till den förre rekordhållaren för 56 000 euro. Då gör M5:an 360 km/h, vilket är hyfsat i de flesta fall.
Snikvarianten är ett kompressorkit som endast ökar effekten från 507 till 600 hästar för 15 441 euro.