Bild
Nästa artikel

Saab storsatsar

Rivstart

Ny Saab 9-3 2012, 9-5 4wd och …

Saab rivstartar med tre nya modeller på två år under sin nya ägare Spyker.

Inför bolagsstämman 12 februari har Spyker släppt en del aktieägarinformation om köpet av Saab. "Ett sällsynt tillfälle för Spyker att bygga ett globalt bilmärke" skriver man. Detta betyder en rad nyheter i modellfloran och att namnet på företaget är bestämt:

Saab Automobiles Spyker NV, i dagligt tal "Saab Spyker".

Spyker stöder fullt den affärsplan Saabs ledning har tagit fram och som stöds av rådgivare
till svenska regeringen och av Europeiska investeringsbanken (EIB).



Bolaget ska ha två verksamheter, Spyker och
Saab, med olika målgrupper.



Saab ska under de närmaste åren tillverka tre till fyra modeller och enligt ett pressmeddelande fokusera på Audi och BMW som närmaste konkurrenter. Det gäller A4/A6 respektive 3- och 5-serien. Samtidigt skriver Spyker att man vill positionera om Saab till ett mer självständigt och prestandaorienterat varumärke på marknaden, dessutom med industrins främsta miljöstratgei.

Bilarna vi har att vänta de närmaste åren:

Nya 9-5 - sedan, kombi och X-modell (fyrhjulsdrift, ökad markfrigång etc., som på nyligen visade 9-3X)

Nya 9-4X - kompakt-SUV som konkurrent till Audi Q5, Volvo XC60 etc. Redan ca 200 ex. byggda i GM:s fabrik i Mexiko, introduktion tidigt 2011.

Nya 9-3 - debut 2012. Här kan Saabs klassiska halvkombi vara aktuell på nytt. I övrigt samma karossutbud som för nuvarande 9-3.


En liten Saab - 9-1 - kan också bli aktuell, beroende på hur den delen av marknaden utvecklas. Räkna med att Saab vill profilera bilen lika starkt som BMW gjort med Mini - eller som Citroën vill göra med nya DS.

Saabs teknikcentrum i Trollhättan får ansvar för utvecklingen av hela fordon. Samarbetet med GM kommer att fortsätta de närmaste åren, men beroendet ska trappas ned.



Affärsplanen kräver en miljard dollar i toppfinansiering för Saab
i förväg om bolaget ska bli lönsamt 2012. Finansieringen sker med GM:s preferensaktier värda 326 miljoner dollar och med andra åtgärder som bidrar till att finansiera
affärsplanen: förmånliga villkor för leveranser från GM till Saab, uppskjutna betalningar från Saab till GM etc.

Det återstående beloppet 400 miljoner
euro är ett lån från Europeiska investeringsbanken (förutsättningen
för att Spykers köp ska gå igenom).



När detta pussel är lagt ska Saab Spyker vara på fötter. Målet är att bygga och sälja 100 000 - 125 000
bilar per år och med lönsamhet, ungefär samma volym som före Saabs stora kris.


Taggar: Nyheter
Saab storsatsar

Kommentarer

#1
Bo Lindgren
2010-02-02 23:01

Bravo!! 9-3 halvkombi eller 9-1 är modellen för mig. Har nu en 9-3 halvturbo/halvkombi år 2000 som jag trivs förträffligt med, och har saknat modellen för nyköp. Nu kan vi fortsätta med vår favoritmodell när vi snart behöver en ny bil. Tack också för ett utmärkt miljömål!

#1
Arnold
2010-02-02 23:06

Det låter som en förträfflig affärsplan. Är själv mycket nyfiken på nya 9-5.

#1
Johan Larson
2010-02-03 01:34

Ja, detta kan bli väldigt intressant!
Tänk bara om de gör Aero X........

#1
Alfist
2010-02-08 20:04

Tycker 9-3x och nya 9-5 är riktigt snygga och kommer norg bara bli bättre !!
hoppas också på fler sportmodeller som TurboX

#1
Sven Ohlsson
2010-02-12 09:52

Hej och Tack till er alla som tror på SAAB , detta kan bli något stort, om trollhätan och möller får fritt spelrum,så då tror vi på denna PLANERING.GOOD. mvh sven.

#1
Ola Månsson
2010-02-24 08:02

Hej och Grattis! Nu börjar min magkatarr att lugna ner sig. Jag visste att Saab skulle bli kvar. Jag är Taxiägare och kör idag 9-5 diesel och skall byta den inom kort. På grund av miljötänk så får jag inte köra en bil som inte är klassad av myndigheten Luftfartsverket from 2011. Jag tvingas att byta bil 1/8 2010 efter det datumet får jag inte köra Färdtjänst inom Stockholm Landsting om inte det är en typ Hybrid Toyota prius eller någon gasbil. Etanolen är tvivelaktig om den godkänns vid nyköp.
Vad Saab bör göra med detsamma är att konvertera sina berömda Kraftfulla motorer till Gas som volvo har gjort, dessa är godkända
som miljöbilar. Vad är problemet. Sätt igång med detsamma eller kanske Saab redan gjort detta under affärens gång, Jag Hoppas verkligen att jag kan köpa en ny Saab 95 med gasdrift innan 1/8
och eventuellt som Testbil. Men vem vill åka annat än Saab när märket blev kvar.

Ola Månsson Åkersberga

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.