Saab 9-4X på riktigt, utan diesel
Här är färdiga Saab 9-4X. Bilen är dödsdömd i Europa redan innan försäljningsstarten – det finns nämligen ingen dieselmotor.
Konceptbilsbilderna har vi tittat oss trötta på. Nu är det äntligen dags för skynket att falla från produktionsklara Saab 9-4X. Svensk premiär blir det i augusti 2011. Priserna presenteras strax innan dess.
Bilen premiärvisas på bilsalongen i Los Angeles i november och blir därmed den tredje modellen i Saabs program.
Produktionsbilen har dock blivit försenad gång på gång på grund av tidigare moderbolaget General Motors krisande ekonomi och försäljningen av Saab till Spyker.
Lanseringen innebär att Saab nu ger sig in i det hårt konkurrensutsatt crossoversegmentet. Där ska bilen säljas som ”det skandinaviska valet”.
Kännetecknen är bland annat frontens tre nedre luftintag, strålkastare med lysdioder, svartlackerade takstolpar, takspoiler, dubbla avgasrör, en mörk skyddsfinish på den nedre delen av karossen och den omtalade ”hockeyklubban” som vrider upp fönsterlinjen.
Startknappen är självklart placerad mellan stolarna och hastighetsmätaren kan, liksom i nya 9-5, visas som en höjdmätare i ett flygplan.
Baksätet är delat i proportionerna 60/40 och kan fällas i tre lägen. Med uppfällda ryggstöd ryms 485 liter i bagageutrymmet.
Fyrhjulsdriften XWD varierar drivkraften obegränsat mellan fram- och bakaxeln och en elektroniskt reglerad bakre differentialbroms, eLSD, fördelar upp till 50 procent av bakre drivkraften till det hjul som har bäst fäste.
Dessutom erbjuds stötdämparkontroll med den adaptiva chassifunktionen Saab DriveSense som kan ställas in i fyra körlägen.
Eftersom varannan bil som säljs i Europa är dieseldriven skulle det sannolikt innebära problem för Saab. Det troliga är dock att Saab hittar en samarbetspartner som kan leverera dieselmotorer till 9-4X inför lanseringen i Europa, som sker två månader efter USA och Kanada. Vi kan bara hoppas.
Instegsversionen har en direktinsprutad sugmotor på 3,0 liter och 265 hk. Med den klarar Saab 9-4X accelerationen 0-100 km/h på 9,0 s.
Därtill finns i 9-4X Aero en turbomotor på 2,8 liter, 300 hk och 400 Nm. Accelerationen 0-100 km/h tar 8,3 s.
Siffrorna för bränsleförbrukning är ännu inte fastställda.
Kommentarer
+ Visa äldre kommentarer (4)"Instegsmotorn är en direktinsprutad sugmotor på 3,0 liter och 265 hk som accelererar upp till 100 km/h på 9,0 s."
Tråkigt med en motor som bara sticker iväg så där...
Läcker SUV.
Om den kommer med en kraftfull och snål diesel så köper jag
- inte annars.
Till Magnus U:
Nu har vi skruvat fast den rymningsbenägna motorn. Tack för påpekandet.
Fan va snygg den va!
"Siffror för Bränsleförbrukning ej klara än"
Hmm - kanske finns en takitk där ?
Med tanke på att bästsäljarna o crossoversegmentet har en profil där låg bränsleförbrukning är en självklarhet...
/K
Saabillac?
http://bensinhuvud.blogspot.com/2010/10/saabillac.html
Den där kommer helt klart att bli ett intressant val för många Svenssons. Den är snygg, det är den, men för oss (mig) som åker Alfa Romeo och lyssnar på Michael Bolton känns den lite väl slätstruken.