Bild
Nästa artikelReynard river gränser i gatlegal racer
Publicerad 13 januari 2009
Nyheter
Reynard presenterar Inverter, en bil som sätter nya gränser i racingvärlden. Den genererar 950 kg marktryck i 160 km/h och klarar av 4 g i sidoacceleration.
Bilen ska tävla i 750 Motor Club Bike Sports Championship men går att registrera för gatbruk. Den reglementsenliga minivikten i serien är 475 kg inklusive förare och bilen i sig väger tom 400 kg. Det är hela 100 kg lättare än Radicals gatlegala racer.
Bilen drivs av en motorcykelmotor och med en otrimmad maskin från Honda Fireblade har bilen en vikteffekt på hela 360 hästar per ton, eller 2,78 kg per hästkraft. Om man väljer att installera 250-hästarsversionen av samma motor sjunker vikteffekten till 1,89 kg per hästkraft.
Även marktrycket, en viktigt variabel i tävlingssammanhang, är stort. Redan i 113 km/h genererar bilen lika mycket marktryck som den själv väger (med förare). Redan i denna relativt låga fart skulle bilen kunna köras uppochner i taket på en tunnel. Därav namnet Inverter.
I 160 km/h genererar bilen 950 kg i marktryck och i toppfarten 225 km/h genereras 1900 kg downforce. Läs mer om denna spännande bil i länken i kolumnen till höger.
Bilen drivs av en motorcykelmotor och med en otrimmad maskin från Honda Fireblade har bilen en vikteffekt på hela 360 hästar per ton, eller 2,78 kg per hästkraft. Om man väljer att installera 250-hästarsversionen av samma motor sjunker vikteffekten till 1,89 kg per hästkraft.
Även marktrycket, en viktigt variabel i tävlingssammanhang, är stort. Redan i 113 km/h genererar bilen lika mycket marktryck som den själv väger (med förare). Redan i denna relativt låga fart skulle bilen kunna köras uppochner i taket på en tunnel. Därav namnet Inverter.
I 160 km/h genererar bilen 950 kg i marktryck och i toppfarten 225 km/h genereras 1900 kg downforce. Läs mer om denna spännande bil i länken i kolumnen till höger.
Kommentarer
Asgrym!!
Finns det åkbilder att tillgå??
Engelska marknaden största målgrup??
Svensk serie??
Less is more