PREMIÄR: BMW 1-serie M Coupé
Lagom till julruschen får önskelistan ny etta: BMW 1-serie M Coupé. 340 hk, 450 Nm, 1 495 kg, 9,6 l/100 km ... Mums!
Nu är det slut på gluttande genom att bara visa delar av bilen (se artikel här till höger). Nu visar BMW hela 1-serie M Coupé. Vill du se den med egna ögon får du bege dig till bilsalongen i Detroit i mitten av januari. Lanseringen ska ske sommaren 2011 och det tyska priset är satt till 50 500 Euro, alltså cirka 477 000 kr.
Det svenska priset är inte klart, som en jämförelse kostar 135i Coupé 382 000 kr.
Vi fortsätter med lite fler siffror. Den raka treliterssexan på 3,0 liter har dubbelturbo och levererar 340 hk. Vridmomentet på 450 Nm infinner sig redan vid 1 500 r/min. En overboost funktion ger korta stunder hela 500 Nm.
Tomvikten är bastanta 1 495 kg, det gör den 25 kg tyngre än 135i Coupé, men 80 kg lättare än nya Audi RS3 Sportback.
Att nå 100-strecket tar 4,9 sekunder och upp till 200 km/h går det på 17,3 sekunder. Toppfarten är begränsad till 250 km/h, en spärr som säkert kan försvinna mot betalning och förarkurs.
Med dessa prestanda är en förbrukning på 9,6 l/100 km trots allt ganska imponerande, utan fjantig start/stopp-teknik.
Bilen är som synes rejält breddad, om det är snyggt eller ej är en smaksak. Jämfört med 135i Coupé är M Coupé 55 mm bredare över höfterna. Aerodynamikenframär omarbetad, bland annat skapas i hög fart luftströmmar som "täcker" de främre hjulen. Dettaför att minska virvelbildning. Bilen har också speciella, M3-liknande backspeglar.
Intressant är att M GmbH valt en klassisk manuellt sexväxlad låda. Det blir alltså ingen dubbelkopplingslåda eller liknande.
Fram sitter kompositbromsskivor på 360 mm, bak stålskivor på 350 mm. Bilen är utrustad med M-differential.
Interiört är finns partier Alcantara-klädda partier, bland annat kepsen över instrumenthuset. Du kan få din 1-serie M Coupé i vilken färg du vill så länge det är Alpinvit, Safirsvart metallicellerValenciaorange.
Läsa mer? Klicka på länken till höger så har du hela den engelskspråkiga pressreleasen i pdf-format.
Kommentarer
Riktigt häftig! Kan bli kul att se ett test mellan den och RS3:an senare i tidningen:)
ÄNTLIGEN en värdig ersättare till m3 e46 tänkte jag första gången jag läste om denna bil... MEN vad håller bmw på med? turbo? visst ge mig en turbo men då vill jag även ha effekt!
motorn är enbart 2 dl mindre... men ändå så är effekten mindre än i en mer än 10 år gammal bil... pinsamt...
BMW har låtit den få 340 hk just för att den inte ska vara snabbare än M3. Annars kunde de nog fått 400hk om de ville...
Germanskt smaklös.
Effekten är låg av flera anledningar, bl.a kan vara, förbrukning och bränslekrav ? Konkurrens mot större M modeller ? Och, 0-100 på 4,9sekunder...ganska snabbt endå för en rwd.
Ohh just, den har ju turbo. De bara mappa skiten så lär ni ha n'rmare konstant 500nm och närmare 300+++++ mkt till 400hk.
för fet en sån ska man ha ;)PS till alla haters