Pikes Peak: Dacia Duster No Limit
Galenskapskörningen upp för Pikes Peak i USA lockar många. I år ska Dacia ställa upp med en Duster utöver det vanliga.
Sedan Duster lanserades i april 2010 har personbilen även varit grundmaterial för tävlingsbilar. Dacia har tävlat i franska isloppet Trophée Andros med Alain Prost bakom ratten. Det blev även pallplatser i Rallye Aïcha des Gazelles tidigare i år. Snart är det dags för den stora utmaningen Pikes Peak.
Bakom projektet står Renault Sport Technologies i samarbete med Tork Engineering, som byggt hela bilen. Motorn har dock utvecklats av Sodemo. Duster No Limits ska köras i klassen Unlimited som är helt fri för tokerier. Bilen får vara hur lätt som helst och ha precis hur stor motor som helst.
Motorn baserar på den 3,8 liter stora V6-motorn som annars sitter i Nissan GT-R. Ordentliga uppgraderingar har gjort för att kunna krama ut effekt på hög höjd. Loppet startar 2 860 meter över havet och målgången är på 4 300 meter höjd. Uppgiven motoreffekt, på havsnivå, är 850 hästkrafter.
Den sekventiella och sexväxlade lådan är byggd av Sadev och ska klara att hantera kraften.
Mannen som saknar rädsla och ska framföra den kraftig vingförsedda skapelsen upp längs grusvägarna heter Jean-Philippe Dayraut, en veteran i Pikes Peak Hill Climb.
Årets tävling går den 26 juni. Mer information på www.usacracing.com/ppihc
Plats: Colorado (USA)
Banlängd: 20km
Starthöjd: 2,860 meter
Målgångshöjd: 4,300 meter
Underlag: Asfalt och grus
Banrekord Unlimited-klassen: 10 minuter 1:42 sekunder (Tajima Nobuhiro (Suzuki), 2007)