Bild
Nästa artikel

Nya Audi A8 ett urstarkt paket!

Provkörd!

Audi A8 flyttar fram positionerna i lyxklassen med nytt MMI-system, starkare, snålare motorer och en verkligt inbjudande inredning.

Nya Audi A8 får svensk premiär i april och de första provkörningsintrycken kring ett småkallt Malaga i Spanien skvallrar om att den stora sedanklassen kan ha fått ett nytt riktmärke.

Formgivningen är visserligen bekant men ändå tillräckligt ny för att avslöja att någonting hänt - och kanske mest så på insidan.

Förutom en linjeskön design och ett ytterst välarbetad utförande i kupén finns flera funktioner som inte setts tidigare.

Multimediaanläggningens skötsel har förenklats samtidigt som den "kan" mycket mer. Särskilt intressant är en "touch pad" som - bland annat - snabbt och enkelt låter föraren sköta exempelvis navigeringen med hjälp av pekfingret: skriv in destinationen med fingret och visningen startar. Det är ungefär som att bläddra på en iPod.

Dessutom kan strålkastare och den nya, åttaväxlade automatlådan kopplas samman med navigationssystemets övervakning av var bilen befinner sig, för att "lära sig" rutten i förväg. Därmed kan ljusbildens variationsmönster och växlingarna anpassas perfekt till den väg du kör på: bilen "vet" att det kommer exempelvis en fyrvägskorsning och anpassar ljusbilden därefter, eller låter bli att växla upp inför ett annalkande kurvigt parti.

Som tidigare är nya A8 byggd kring en så kallad space frame i aluminium som håller nere vikten, men det finns knappast en enda detalj som flyttats över från föregångaren.

Ett antal nya motorer står till buds. Första provturen över tio mil skedde med den vidareutvecklade 4,2-liters V8-dieseln, som med 350 hk (tidigare 326) och 800 Nm vridmoment (mot 650) verkligen är urstark. I Sverige kommer säkert 3,0 TDI med 250 hk och fyrhjulsdrift att skapa intresse, förmodligen också den framhjulsdrivna versionen av 3,0 TDI med 204 hk och bara 6,0 l/100 km i förbrukning. Den dyker upp senare under året. Det finns förstås också en bensin-V8, på 4,2 liter och 372 hk. Den drar mest i sällskapet, men 9,5 l/100 km är ändå respektabelt.

Svensk premiär sker alltså i april. A8 4,2 TDI kostar från 910 000 kronor, A8 4,2 FSI från 913 000 kronor. Hela provkörningen av Audi A8 kan du läsa i Automobil 3.10 som kommer ut 9 mars!
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
S4 Stockholm
2010-02-09 20:03

Vilken bil! Äntligen en som publicerat en provkörning. Hoppas att den känns lika sportig som föregångaren, så att de inte gått och soffat till sig som övriga tyskar. Ser fram emot att få tidningen på bordet.

/Krille@Nordic Audi

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.