Bild
Nästa artikelNy deadline för Saab - produktion i januari
Publicerad 30 december 2009
Nyheter
Deadline för Spykers bud på Saab flyttad till 7 januari - och det finns fler intressenter.
Beskedet om 7 januari som ny deadline för Saab lämnades av Spykers vd Victor Muller till nyhetsbyrån Reuters under eftermiddagen onsdag 30 januari, dagen före nyårsafton som var GM:s ursprungliga slutdatum.
Muller uppgav också att det finns fler potentiella köpare än hans eget företag Spyker, men vilka det ska vara är Muller förhindrad att avslöja. GM håller på sin tidigare policy att inte säga någonting innan Spykers - och andras - bud övervägts färdigt.
Saabs informationsansvarige Eric Geers ser positivt på den senaste utvecklingen:
- Det finns ett enormt intresse för Saab världen runt. Vi hoppas att buden är tillräckligt intressanta.
- Vi förbereder visserligen för en nedskalning av verksamheten men vi har kundorder att fullfölja och kommer att återuppta produktionen under januari.
Detta gäller främst såväl nya Saab 9-5 som 9-3 cabriolet, men också den vanliga 9-3.
Muller uppgav också att det finns fler potentiella köpare än hans eget företag Spyker, men vilka det ska vara är Muller förhindrad att avslöja. GM håller på sin tidigare policy att inte säga någonting innan Spykers - och andras - bud övervägts färdigt.
Saabs informationsansvarige Eric Geers ser positivt på den senaste utvecklingen:
- Det finns ett enormt intresse för Saab världen runt. Vi hoppas att buden är tillräckligt intressanta.
- Vi förbereder visserligen för en nedskalning av verksamheten men vi har kundorder att fullfölja och kommer att återuppta produktionen under januari.
Detta gäller främst såväl nya Saab 9-5 som 9-3 cabriolet, men också den vanliga 9-3.
Kommentarer
GM är nog helt inkompetenta eller så handlar det om att lägga kostnader i länder med högre beskattning av företag än i USA.
Bara GM släpper taget så klarar SAAB att driva produktionen med vinst på en lägre nivå.
Det är väldigt vanligt med s.k. "overhead kostnader" i globala företag som vill minska kostnaderna för beskattning av företagsvinster.
Ford har nog kört samma race med Volvo utan att några revisorer har protesterat.