Bild
Nästa artikelMG flyttar produktionen till, öh, England
Publicerad 27 januari 2010
Nykterheter
Kinesiska SAIC äger sedan 2007 Rover gamla fabrik i Longbridge, Birmingham. Så varför inte bygga bilar där, frågade sig kineserna.
När det anrika brittiska bilmärket Rover gick i graven häromåret var det kinesiska Nanjing Automobile Group som köpte både tekniken och tillverkningsenheten i Longbridge. Däremot kom de inte över själva varumärket Rover, det ägs i stället numera av indiska Tata och köptes av Ford tillsammans med Jaguar och Land Rover.
Sedan 2007 köptes Nanjing, som börjat tillverka Rover 75 under namnet Roewe, av likaledes kinesiska SAIC. De har i sin tur vidareutvecklat Roewe 550 till en efterföljare under benämningen MG6.
Nyligen meddelade SAIC att de har för avsikt att flytta delar av tillverkningen tillbaks till den gamla fabriken i Longbridge och därigenom få bättre kontakt med den europeiska marknaden och återförsäljarnätet.
Världen är upp och ner, nu är det kineserna som utvecklar och europeerna som monterar. Välkomna till en ny världsordning!
Sedan 2007 köptes Nanjing, som börjat tillverka Rover 75 under namnet Roewe, av likaledes kinesiska SAIC. De har i sin tur vidareutvecklat Roewe 550 till en efterföljare under benämningen MG6.
Nyligen meddelade SAIC att de har för avsikt att flytta delar av tillverkningen tillbaks till den gamla fabriken i Longbridge och därigenom få bättre kontakt med den europeiska marknaden och återförsäljarnätet.
Världen är upp och ner, nu är det kineserna som utvecklar och europeerna som monterar. Välkomna till en ny världsordning!