Mercedes E 63 AMG: ny V8
Mercedes fortsätter arbetet med att fasa ut 6,2-litersmotorn till förmån för en V8 på 5,5 liter. Namnet blir kvar.
Mercedes modellnamnspolitik fortsätter att vara ologisk. När E 63 AMG nu blir av med sugmotorn på 6,2 liter och istället förses med 5,5-liters V8 med dubbelturbo kan man tycka att det vore på plats att ta tillbaka gamla beteckningen E 55 AMG.
Jag diskuterade detta med Mercedes marknadsavdelning vid provkörningen av C 63 AMG Coupé (som har 6,2-litersmotorn) och fick ett ärligt men säkert helt korrekt svar. ”Det är inte roligt att köpa en ny och starkare bil med gamla 55-beteckningen när kompisen har kvar sin bil som heter 63.” Det är mycket prestige bland ägare av prestandabilar.
Åter till ämnet. Den nya motorn i E 63 AMG är alltså samma maskin som Automobil provkört i nya S 63 AMG (nummer 5.11). I S-klass är effekten 544 hk, E-klass får nöja sig med 525 hk. Men vänta, väljer du AMG Performance Package ökar effekten till 557 hk. Samtidigt ökar vridmomentet från 700 till 800 Nm.
E 63 AMG gör 0-100 km/h på 4,3 sekunder, kombiversionen behöver 4,4 sekunder. Båda dessa siffror slipas ner med en tiondel var med AMG Performance Package. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h.
Kraften når precis som tidigare bakhjulen via den sjustegade automatlådan AMG SPEEDSHIFT MCT 7-speed. En blixtrande låda som flerskivig våtkoppling i stället för momentomvandlare.
Även den utgående E 63 AMG gav 525 hk, däremot var vridmomentet ”bara” 630 Nm och 0-100 km/h gick på 4,5 sekunder. Den stora skillnaden ligger istället i förbrukningen. 6,2-litersmotorn hade en uppgiven snittförbrukning på 12,6 l/100 km. Den nya versionen ska klara sig på 9,8 l/100 km – om föraren lyckas med konststycket att köra besten varsamt.
Du känner igen nya E 63 AMG på texten V8 Biturbo på framskärmarna och de nya 10-ekrade fälgarna. I kupén märks en ny treekrad ratt och ny växelväljare. Några nya säkerhetssystem har också tillkommit, som döda-vinkeln-varnare och ”filbytarvarning.