Bild
Nästa artikelMaxad legend
Publicerad 7 november 2007
Nyheter
Geiger Cars placerar Ford GT i sitt eget smink och effektbås. Resultatet står inte att vänta. Före: 558 hk. Efter: 701 hk!
För den som inte tyckte att originalets (ej Le Mans) effektresurser vore nog, levererar nu tuningfirman Geiger Cars något värre.
Bilens tidigare V8 på 5,4 liter får stanna. Istället byter man ut den gamla 2,3 liter stora kompressorn mot en ännu större på 3,3 liter. Laddtrycket höjs från 0,8 bar till 1,25 bar.
0-100 km/h görs på 3,5 sekunder (original 4,0 sek enl. Automobils mätningar). Kvartsmilen avverkas på 10,9 sekunder. Toppfarten är elektroniskt spärrad. Då den serietillverkade versionen fortsätter sin acceleration förbi 300 km/h lär toppfartsgränsen på 330 km/h i praktiken kunna överskridas.
Upphängningen är justerbar och specialtillverkad av Geiger Cars. Chassit blir även 60 milimeter lägre.
Även bromsbackarna tillverkas av företaget. Därtill ett nyutvecklat bromssystem.
Däckens mått fram är 245/35 R20, bak 325,30 R21. Givetvis är det lättlegerade fälgar. Mumma!
Bilens tidigare V8 på 5,4 liter får stanna. Istället byter man ut den gamla 2,3 liter stora kompressorn mot en ännu större på 3,3 liter. Laddtrycket höjs från 0,8 bar till 1,25 bar.
0-100 km/h görs på 3,5 sekunder (original 4,0 sek enl. Automobils mätningar). Kvartsmilen avverkas på 10,9 sekunder. Toppfarten är elektroniskt spärrad. Då den serietillverkade versionen fortsätter sin acceleration förbi 300 km/h lär toppfartsgränsen på 330 km/h i praktiken kunna överskridas.
Upphängningen är justerbar och specialtillverkad av Geiger Cars. Chassit blir även 60 milimeter lägre.
Även bromsbackarna tillverkas av företaget. Därtill ett nyutvecklat bromssystem.
Däckens mått fram är 245/35 R20, bak 325,30 R21. Givetvis är det lättlegerade fälgar. Mumma!