Bild
Nästa artikel

Maserati intar Norrländsk turistby

Nyheter















Anledningen till besöket i Åre var den svenska avtäckningen av Gran Cabrio, vilken Calle Carlquist kör i Automobil 3.2010. För att krydda evenemanget bjöd man även in till iskörning hos Kall Autolodge. Modellerna som står till förfogande är Granturismo S, Granturismo S Automatica samt
Quattroporte Sport GTS.



Maseratis testförare Andrea Piccini (som kört Maserati MC 12 Competizione i FIA
GT) pepprar mig med information om Granturismo S Automatica medan vi
svänger in på en bana märkt med den uppiggande stämpeln "Drifting".
Andrea är chockerande saklig och behärskar engelskan väl, om än med en tydlig
italiensk accent.

Den första frågan jag
ställer har jag klurat på sedan bilarna rullade in i byn för första gången;


- Är det sportavgassystem på bilarna och är ljudnivåerna verkligen legala?



Andrea replikerar blixtsnabbt:


- Nej det är standardavgassystem och jo visst, självklart, ljudnivån är laglig.



Otroligt, tänker jag och trycker på lite extra för att få ta del av den rappa skönsången. Den Granturismo S Automatica jag kör rullar på 19-tums
friktionsdäck (20-tum är original, dessa är tillbehör som ofta används för just vinterdäck). De greppar förvånansvärt bra på isen. En stor del av förklaringen
står att finna i det generellt sträva föret denna smällkalla dag men även i den
ruggade ytan som har åstadkommits med hjälp av tusen och åter tusen dubb från
de bilar som till vardags härjar på banorna runt Kall Autolodge.



Att ta sig igenom banan med antispinn och antisladd är ingen större utmaning,
men systemen fungerar som de ska och imponerar på mer än ett sätt. När de är
urkopplade börjar det roliga. I normalläget är gasresponsen måttlig,
avgasljudet lägre och fjädringen mjukare. Nu är bilen förvånansvärt lättkörd
och för den som är van vid bakhjulsdrivna bilar är det bara att dansa sig fram
längs den här drifting-inspirerade banan som har formen av en åtta. Med
sportläget påkopplat blir responsen vid gaspådrag betydligt mer direkt, ljudet
från avgassystemet blir rivigt och fjädringen blir hårdare.



Nu gäller det att hålla tungan rätt i mun och koordinera gaspådrag med rattande
ännu mer direkt. Ett litet extra kick på gaspedalen utan att kombinera med den
rätta, preventiva rattrörelsen och bilen sladdar obönhörligen för brett.



Jag låser omväxlande automatlådan från ZF på ettan respektive tvåan. Ettan gör
det betydligt lättare att hålla ihop svängarna, bland annat tack vare
motorbromsen.



Drifting-banan byts mot en traditionell slalombana. Även här imponerar
hjälpsystemen och utan dem gäller det att snäppa upp sig ytterligare ett par
hack. Att hitta rytmen och harmonin. Som avslutning får jag köra delar av den
stora banan, vars dragning skulle kunna vara hämtad från vilken GP-racingbana
som helst (totalt förfogar Kall Autolodge över 14 kvadratkilometer is fördelade
på tre sjöar).



Andrea har fått stränga order om att inte låta någon köra utan
antisladdsystemet (Bosch, "anpassat av Maserati") inkopplat här.
Systemet stryper kraften på ett intelligent vis men jag får ändå till uppgift
att köra så mjukt som möjligt för att i möjligaste mån undvika inblandning från
elektroniken och på så vis nå högsta möjliga fart. Det blir tydligt att systemet
släpper på en hel del kraft när hjulen står rakt och bilen är inne i ett
neutralt läge, medan det reducerar kraftleveransen, farten och sladden så snart
det behövs. Vänligt men bestämt.



Det korta men synnerligen underhållande körpasset är till ända. Den relativt
höga vikten (1880 kilo fulltankad) hos Granturismo S Automatica gjorde sig
inte påmind på isen, inte heller den väl tilltagna längden (4,88 m). Den goda
viktfördelningen (51% bak och 49 fram), den precisa styrningen och den trevliga
drivlinan gjorde däremot upplevelsen minnesvärd.















VILL DU OCKSÅ KÃ-RA ISBANA?
Maseratis evenemang är tyvärr inte permanent men du som är sugen på att köra is
i trakterna av Åre behöver inte gå nödbedd.

Kall Autolodge (www.kallautolodge.com) erbjuder körning med Porsche 911 Carrera
(2 respektive 4 med S och utan), Porsche Cayenne (S eller standard) samt Audi
A4 Quattro Avant 2.0 TFSI och sist men inte minst en Volvo 240
"Original" rallybil med 160 hästar och riktiga isdäck.

På Åresjöns is går det bra att hyra gokart, Porsche 911 Turbo och Lamborghini
Gallardo LP560-4 (www.gr8experience.com) som pricken över i erbjuder Audi
gratis provkörning i ett proffsigt och trafiksäkerhetsinriktat evenemang vid
namn Audi quattro Test Drive (www.audiare.se).



Taggar: Nyheter

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.