Bild
Nästa artikelLexus LFA till kunder i januari 2011. Worth waiting for.
Publicerad 18 november 2009
NYHET 2011
När Lexus skall vända upp och ner på begreppet supersportbil får man snällt ställa sig i kön. De första bilarna börjar produceras i december 2010. Och det blir inte många.
Lexus supersportbilssatsning har tagit över fem år på sig att komma till ett avslut. Utvecklarna startade med ett blankt papper för över fem år sedan med målet att utveckla den bästa supersportbilen världen skådat. Den första designstudien visades på Detroit-salongen 2005 och året därpå var tester igång på Nordslingan. Under 2008 och 2009 har Lexus ställt upp i 24-timmars på samma bana för att radera de sista tveksamheterna.
Den smäckra karossen är mestadels tillverkad av kolfiber som genom en rad nya typer av konstruktionsteknik bjuder på en extrem styvhet. Den 4,8 liter stora V10:an levererar som mest 560 hk, vilket ger en litereffekt på 116,5 hk. Max effekt nås vid smått makalösa 8700 rpm. Lägg därtill en vikt på 1480 kg och du befinner dig på par med några av världens häftigaste fyrhjulingar.
Priset är beräknat till 391 500 Euro, och innan några beställningar tas emot måste tillverkaren ha en bankdisposition på 25 000 Euro. Någon dussinbil lär det aldrig bli. Lexus räknar bara med att tillverka 500 stycken.
Den smäckra karossen är mestadels tillverkad av kolfiber som genom en rad nya typer av konstruktionsteknik bjuder på en extrem styvhet. Den 4,8 liter stora V10:an levererar som mest 560 hk, vilket ger en litereffekt på 116,5 hk. Max effekt nås vid smått makalösa 8700 rpm. Lägg därtill en vikt på 1480 kg och du befinner dig på par med några av världens häftigaste fyrhjulingar.
Priset är beräknat till 391 500 Euro, och innan några beställningar tas emot måste tillverkaren ha en bankdisposition på 25 000 Euro. Någon dussinbil lär det aldrig bli. Lexus räknar bara med att tillverka 500 stycken.