Bild
Nästa artikelKoenigsegg Quant mot produktion
Publicerad 3 mars 2009
GENÈVE 2009
Prototyper byggs direkt efter mässan.Om två år kan bilen vara klar!
Automobil fick en intressant pratstund med Nunzio La Vecchia, partner till Koenigsegg i projekt Quant som vi avslöjade på hemsidan redan i lördags.
- Samarbetsavtalet undertecknades förra året. Fyra prototyper ska börja tas fram hos Koenigsegg i Ängelholm direkt efter mässan i Genève, sedan kan en produktionsfärdig bil stå klar om ca två år om allt går enligt plan, säger Nunzio La Veccha.
La Vecchias företag NLV Solar AG har en anläggning i München-Perlach och utvecklar bilens strömförsörjning, med en speciell "solcellsfilm" över hela karossen, som komplement till den elmotor som finns vid varje bakhjul. Batteritekniken är helt ny och den totala räckvidden på en laddning ska bli ca 500 km. Därefter behövs en påfyllning som ska ta ca 20 min. Karossen rymmer fyra plus långresebagage.
NLV solar AG har fordonsutveckling som en gren, men också strömförsörjning i bostäder och till industrin som affärsidé.
- Samarbetsavtalet undertecknades förra året. Fyra prototyper ska börja tas fram hos Koenigsegg i Ängelholm direkt efter mässan i Genève, sedan kan en produktionsfärdig bil stå klar om ca två år om allt går enligt plan, säger Nunzio La Veccha.
La Vecchias företag NLV Solar AG har en anläggning i München-Perlach och utvecklar bilens strömförsörjning, med en speciell "solcellsfilm" över hela karossen, som komplement till den elmotor som finns vid varje bakhjul. Batteritekniken är helt ny och den totala räckvidden på en laddning ska bli ca 500 km. Därefter behövs en påfyllning som ska ta ca 20 min. Karossen rymmer fyra plus långresebagage.
NLV solar AG har fordonsutveckling som en gren, men också strömförsörjning i bostäder och till industrin som affärsidé.
Kommentarer
Förhoppningsvis går nu SAAB i konkurs så att pionjärer som exempelvis Koenigsegg och Think får kompetent personal och bra möjlighet att enkelt starta upp serieproduktion.
Som ingenjör blir man alltid skeptisk till dessa fantastiska laddtider som anges för de flesta elbilsprototyper.
För att ladda ett batteri som ger 500 km räckvidd för en bil, på 20 minuter behövs det ett rejält industriuttag för strömmen. En Tesla tar t ex 3,5 timmar att ladda mha dess "High Power Connection" och mycket längre än så i ett vanligt hushållsuttag.
Och den bilens räckvidd är "bara" ca 350 km...
Men oavsett det, så är det så klart kul att det forsätter ske innovativ fordonsutveckling i Ängelholm!
Imponerande frisyr...
Tupé?