Hyundai Genesis Coupé i Sverige
Kraftfulla motorer, bakhjulsdrift och slank coupékaross. Receptet är bekant men avsändaren Hyundai är ny.
Genesis Coupé har sålts på hemmaplan i Sydkorea sedan 2008. Tidigt 2009 började modellen att säljas i USA och senare på året visades den i Europa, på bilsalongen i Frankfurt.
Uppmärksamheten blev tillräckligt stor för att Hyundai skulle fatta beslutet att börja sälja modellen även i Europa. Och nu har Genesis Coupé kört i land på svensk mark.
Bilens längd är 4 630 mm, höjd 1 385 mm och bredd 1 865 mm. Axelavstånd på 2 820 mm gör bilen 2+2-sitisg, men stolarna bak är små.
Utrustningsnivån är hög. Automatisk klimatanläggning, ljudanläggning med CD/mp3/radio samt AUX/USB-ingång, rattkontroller för ljudsystem och farthållare, backvarnare, nyckellöst låssystem med knappstart, automatiskt avbländande innerbackspegel, elfällbara ytterbackspeglar och elmanövrerad förarstol är några exempel.
Genesis Coupé erbjuds med två motoralternativ: V6 på 3,8 liter eller 2,0-liters rak turbofyra.
Förstnämnda motor ger 303 hk vid 6 300 r/min och 361 Nm vid 4 700 r/min. Kraften förmedlas till bakhjulen via en sexväxlad automat från ZF.
3.8 V6 GT gör 0-100 km/h på 6,3 sekunder och toppar 240 km/h.
Nästan lika pigg är Genesis Coupé 2.0T Sport var turbomotor ger 213 hk vid 6 000 r/min och 299 Nm vid 2 000 r/min. Här går kraften via en manuell 6-växlad låda. 0-100 km/h går på 8,0 sekunder och toppfarten är 223 km/h.
Priserna är konkurrenskraftiga, 309 900 kronor för Genesis Coupé 2.0T Sport och 349 900 kronor för Genesis Coupé 3.8 V6 GT.
Läs mer om Genesis Coupé i vår provkörning som du hittar i Automobil 4.11 – i butik 5 april.
Kommentarer
Varför är allt fler nya bilar automatväxlade?! Att få pricka in växlarna själv med en växelspak är ju minst halva nöjet när man kör en bil. Konstigt också att den vassaste modellen har automatlådan?
Kan det bero på att nya bilköpare är bekväma och bara vill ha ett transportmedel, eller är de för korkade för att kunna växla själv?
Finns en i Uppsala.
Skulle tippa på att det är för att V8'an är tänkt för USA, och där vill de ha automat. Att ta fram en hållbar manuell låda enbart för asiatiska/europeiska marknanden är nog inte ekonomiskt försvarbart då V8'n troligen kommer sälja i mikroskopiska antal här.