Hårdkokt: Porsche 911 GT3 RSR
Den var bra innan. Nu är den ännu bättre. Världens mest framgångsrika GT-racer har uppdaterats på flera områden.
Förra veckan presenterade vi Aston Martin Vantage GT4. Ert mottagande blev ljumt. Kanske faller Porsche 911 GT3 RSR er läsare bättre i smaken? Den senaste versionen, för säsongen 2011, presenterades i helgen på “Night of Champions”. Det är en tillställning där Porsche-folk träffas och blickar tillbaka på ännu en framgångsrik säsong.
GT3 RSR har fått förbättrad aerodynamik, omarbetat fjädringsgeometri och masserad motor.
Boxermotorn på 4,0 liter ger 455 hk vid 7 800 r/min, vilket är en ökning med fem pollar jämfört med föregångaren. Ökningen har tillkommit via nytt motorstyrningssystem som även ser till att motorn anpassar sig bättre till olika bränslekvaliteter. Även avgassystem och luftintag har modifierats. Maximalt varvtal ligger kvar vid härliga 9 400 r/min.
Fronten har visuellt tydlig modifiering. Den nya spoilern ger mer marktryck. Framfälgarna är nu på 12 tum (plus en tum) vilket ska generera mer grepp och mindre understyrningstendenser.
Den stora vingen bak har fått ny placering och ny form på infästningarna. Den med öga för detaljer noterar att baklmaporna nu består av LED, precis som de senast uppdaterade gatversionerna.
Är du sugen på att beställa en bil är priset 410 000 euro plus moms. Är du redan lycklig ägare av en 2010 finns hela uppdateringen att köpa som ett paket.