Bild
Nästa artikel

Granite is great?

Detroitpremiär för GMC:s första personbil

Fyrkantig industridesign på utsidan, mysig som en vindsvåning med läckra prylar på insidan, säger General Motors. Håller du med?

Just när du trodde att mardrömmen var över - här kommer ännu en förkortning: UUV. Urban Utility Vehicle.

När traditionella lastbils- och pick up-märket GMC visar sitt första renodlade personbilskoncept någonsin skrotar man allt som har med halmbalar och rutiga flanellskjortor att göra - GMC Granite vill vara drömbilen för unga, framgångsrika fritidsälskare som hellre tar med kompisarna och deras mountainbikes till bergen än fraktar runt fårskockar till klippning.

Granite är 410 cm lång men har ett axelavstånd på förhållandevis rejäla 263 cm. Karossen är lådformad, eller "industriellt inspirerad" som GMC kallar det. Inget krom, bara matta metalldelar och sparsamt med dekorationer.

På insidan är det desto mysigare, med massor av läckra detaljer. "Ett precisionsinstrument som draperats i en verktygsväska" påstår GMC i sin presspresentation. Entrén till härligheten sker genom samma dörrarrangemang som på nya Opel Meriva, men mittstolparna är slopade.

Granitekonceptet spränger fram i livet med hjälp av en 1,4-liters turbofyra vars effekt ännu inte angetts. Inga uppgifter om produktion heller, men det mesta ser ju ganska färdigt ut.
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Hans
2010-01-13 09:03

GMC är väl ändå ett ganska överflödigt märke... Även om den är lite smårolig. Det intressantaste är ju att den saknar mittstolpar vilket ju för en in på andra märken med ett helt annat (och högre) värde, Lancia! Chrysler Delta känns ju inget vidare...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.